GroenLinks: kappen met die vrachtwagens in dat Hofbogentunneltje

1 May 2024, 06:00 uur
Politiek
mainImage
Marvin Biljoen

Aan beide zijden van het tunneltje aan de Raampoortstraat bij het Shell-benzinestation naast het Hofplein en het uitgaansgebied van de Hofbogen hangt een bord van ProRail met daarop een telefoonnummer dat de bestuurder moet bellen bij een aanrijding met het viaduct. Duidelijker kan de aanhoudende misvatting over de hoogte van het tunneltje niet worden aangegeven. Hoeveel meldingen van aanrijdingen zijn er gedaan in de afgelopen jaren, wil het GroenLinkse raadslid Biljoen daarom weten van verkeerswethouder Karremans.

Heeft de verkeerscentrale op het Kleinpolderplein zicht op de tunnel? Ook niet onbelangrijk. En dan dit: het plaatsen van een doorrijhoogteportaal lijkt een eenvoudige maatregel te zijn, maar dit schijnt niet te kunnen door de aanwezigheid van een drempel op de weg. Is het plaatsen van een drempel voor de tunnelmond een harde eis van ProRail, wil Biljoen weten.

En wat zijn trouwens de eisen voor het plaatsen van een simpele hoogtemeter (poort met kettinkjes)? Als dat te moeilijk is, refereert GroenLinks naar de afslag op de Heer Bokelweg én het waarschuwingssysteem vervolgens ter hoogte van de tunnelmond bij de afslag naar rechts (zoals toegepast bij het Maastunneltracé), met als mogelijke oplossing: een doorrijhoogteportaal met een scanner.

Kortom, grote schade aan het Raampoortstraatviaduct kan ervoor zorgen dat de veiligheid op het spoor in geding komt. ‘’En dit kan ertoe leiden dat het spoor deels of volledig wordt afgesloten vanwege herstelwerkzaamheden die dan weken of maanden kunnen duren. Met enorme gevolgen voor de brede welvaart van Rotterdammers en (inter)nationale treinreizigers’’, aldus Biljoen, die het liefst wil dat geen enkele vrachtauto meer onder dat tunneltje doorrijdt en als je diep in z’n hart kijkt: geen enkele auto. Alleen nog fietsers en wandelaars, bezien ook in het licht van de omliggende school en horecabezoekers.