10.000 vrachtwagens zand voor Maashaven

22 August 2018, 13:17 uur
Bouw & Wonen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Met één druk op de knop stortte dinsdag vanuit het laadruim van een baggerschip duizenden kilo’s zand naar de bodem van de Maashaven. Het zand is de fundering voor het toekomstige getijdenpark langs de oever van de haven.

De Maashaven ondergaat een transformatie. Dat speelt zich nu nog grotendeels onder water af. In de afgelopen maanden zijn duizenden kilo’s aan slib van de bodem gebaggerd.

''We hebben van alles aangetroffen'', vertelt Herman A. van Kampen. Hij is uitvoerder bij Van den Herik, die de baggerwerkzaamheden uitvoerde. ''Zo hebben we een granaathuls aangetroffen. Die bleek gelukkig leeg te zijn.'' Van Kampen kan een hele lijst opsommen, van wat zich op de bodem van de Maashaven bevond. ''IJskasten, radiatoren, scheepsschroeven, lasaggregaten. En heel veel plastic. Maar ook hout, stenen en autobanden.''

Op sommige delen haalden de baggeraars maar liefst zes meter slib weg. In de havenmond wordt daarom zand teruggestort. Dat gebeurde dinsdag voor het eerst. Deze week volgen nog negen ladingen. ''Per keer storten we 3.000 kuub zand op de bodem'', legt projectleider Andriena Lushtaku-Smedts van de gemeente uit. ''Dat komt per keer neer op 150 vrachtwagens met zand.''

Deze week verdwijnt dus evenveel zand richting de bodem als 1.500 vrachtwagens kunnen aanleveren. Als in de komende maanden het storten van de zandfundering is afgerond, dan ligt er 200.000 kuub nieuw zand in de Maashaven. Daar moet een vrachtwagen 10.000 keer voor rijden. ''Het schip zuigt dat zand op van de bodem in de Nieuwe Waterweg, en dat in totaal zo’n zeventig keer.''

Het toekomstplaatje is een getijdenpark: een park in het water met een natuurvriendelijke oever. Hier is onder invloed van eb en vloed (getijde) meer plaats voor natuur en waterdieren. De ruimte onder de metrobaan tot aan de waterlijn (aan de Maashaven Oostzijde) kan dan een groen en recreatief wandelgebied worden. Het zand dat nu wordt gestort, is de fundering voor een getijdenpark. De plannen bestaan al langer, maar het huidige college en gemeenteraad moeten nog besluiten of ze deze collegeperiode geld vrijmaken voor de komst van het park.

De transformatie betekent overigens niet dat de haven zijn functie verliest. Er blijven evenveel ligplaatsen voor binnenvaartschepen, alleen verandert de inrichting van de aanlegsteigers.