Een goede advertentieomzet bepaalde het succes van de dagbladjournalistiek, zeker dertig jaar geleden toen de eerste scheuren in het papierentijdperk al merkbaar waren. Het Vrije Volk, de grootste krant van Rotterdam, had halverwege de zeventig jaren al grote krassen opgelopen met de opheffing van Amsterdam en de landelijke bezorging. De Maasbode in Rotterdam was opgegaan in De Tijd. De Rotterdammer was verdwenen, net als het Rotterdams Parool. En zelfs in het bolwerk Rotterdam bleek voor Het Vrije Volk in 1972 een eigen drukkerij (aan de Slaak) niet meer rendabel.

Vijftien jaar (1987) later nadert de Rode Burcht opnieuw de gevarenzone, hoewel het aan de advertentiepagina’s nog niet merkbaar is. Dit is zo’n pagina. Tips voort snel succes. Een bont gekrioel van Zakenflitsen, Kunst, Antiek, Curiosa, Postorders en seksaanbiedingen met teksten waar nu de SP en PvdA toch ernstig bezwaar tegen zouden aantekenen: ‘Pornofoon met een fantastische rijksgenote.’

Een greep vondsten:

‘Je komt aan je trekken bij Climax.’
Sans Rancune – kom vlak voor Nieuwjaar nog even van ons vuurwerk genieten
Nightclub Lido vraagt topless barlady.
De lesbi Lijn – meisjes vertellen wat ze met meisjes doen.
De heetste lijn tussen Washington en Moskou: 50 cent per minuut.
De Scheldsexlijn.

Maar dan blijkt in Alblasserdam een bigband toch ook gewoon een trompettist te zoeken.

Print Friendly, PDF & Email