Het was donderdag precies zestig jaar geleden dat de ss. Rotterdam – die nu in Katendrecht aan de kade renteniert – bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) werd gedoopt door koningin Juliana en vervolgens van stapel liep. Het schouwspel werd door duizenden mensen aan twee oevers bekeken.

Het passagiersschip was in oktober 1955 besteld en een jaar later was de kiel gelegd. Het bijzondere aan het Holland Amerika Lijn-schip was dat het geen schoorstenen had en daardoor de herkenbaarheid van de gele pijpen en twee groene randen miste. In plaats daarvan kreeg de ss Rotterdam twee moderne rookkanalen. Rotterdammers moesten daar erg aan wennen. Het doorbrak de traditionele herkenbaarheid van de HAL-schepen.

In de zomer van 1959 vond de eerste proefvaart plaats, Daarna maakte het schip tot het jaar 1980 trans-Atlantische lijnvaarten en werd vervolgens ingezet als cruiseschip. Voordat het na een eindeloos geëmmer voor altijd terugkeerde naar Rotterdam was het nog een tijdje eigendom van van de Amerikaanse cruisemaatschappij Premier Cruises en kreeg het de naam Rembrandt. Premier Cruises kwam in 2000 echter in financiële problemen, waarna het schip tijdens een cruise in Halifax (Nova Scotia) op verzoek van een Amerikaanse investeringsbank aan de ketting gelegd.

Om te voorkomen dat de ss Rotterdam hetzelfde lot zou treffen als de Nieuw Amsterdam verzamelden Rotterdammers zich in een Stichting, die voor koop moesten zorgen. Maar daarna ging het aan alle kanten mis. Eerst bij de RDM. Daarna was het Havenbedrijf nog even reddend eigenaar. En vervolgens werd de dame de nachtmerrie van Woonbron, die bij koop geen rekening had gehouden met het asbestprobleem. Uiteindelijk werd het schip voor bijna 30 miljoen verkocht aan WestCord Hotels.

Print Friendly, PDF & Email