7000 RDM-foto's in Stadsarchief

1 August 2018, 08:41 uur
112
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Beelden van onderzeeboten die te water gaan en machinebankwerkers, onder het vuil, die druk bezig zijn in de werf. Via het stadsarchief zijn zevenduizend afbeeldingen te zien uit het archief van de RDM. Gemaakt over een periode van tachtig jaar.

De beelden komen van een grote serie glasnegatieven van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM). Gemaakt tussen 1903 en de jaren '80 van de vorige eeuw. Ze zijn gedigitaliseerd en beschikbaar via de website van het stadsarchief.

De collectie bevat veel foto’s van technische constructies en scheepsonderdelen. Ook is een groot aantal afbeeldingen te vinden over de bouw van schepen voor de Holland-Amerika Lijn, zoals het ss Nieuw-Amsterdam en het ss Rotterdam. Ook zijn er foto’s van de totstandkoming van Tuindorp Heijplaat.

Droogdok
De RDM werd in 1902 opgericht als werf voor scheepsnieuwbouw, - reparatie en machinebouw. Onder de naam 'Droogdok' waren de reparatie en de onderhoud van schepen de belangrijkste activiteiten. Ook bouwde de RDM een indrukwekkende reeks nieuwe schepen, zoals het ss Nieuw Amsterdam (1938) en het ss Rotterdam (1959), beiden gebouwd voor de Holland-Amerika Lijn.

Onderzeeboten
Vanaf 1929 kreeg de RDM van de Koninklijke Marine orders voor het bouwen van onderzeeërs. Daarnaast leverde ze ook andere marineschepen af, zoals de kruiser Hr. Ms. De Zeven Provinciën, die na de oorlog lange tijd het meest geavanceerde schip van de NAVO-vloot zou zijn. De RDM werd grootleverancier van de olieraffinaderijen, ontwikkelde apparatuur voor kernenergie, en bouwde onder meer booreilanden en kraanpontons.

Omdat de werf erg afgelegen lag en het personeel van heinde en verre moest komen liet de RDM woningen bouwen voor hun medewerkers in de nabijheid van de werf. Zo ontstond het Tuindorp Heijplaat met zo’n 2.000 inwoners.

In 1983 viel het doek voor het Rijn-Schelde-Verolme concern waar de RDM toen deel van uit maakte, enkele onderdelen werden daarna verzelfstandigd maar dat kon niet voorkomen dat RDM in de jaren negentig alsnog ten onder ging.