In de Rotterdamse binnenstad is het vandaag druk wegens Black Friday. Hoge kortingen, activiteiten, verkeersregelaars, optredens en veel mensen op de been. Geadviseerd is om met het OV of op de fiets te komen, want de verwachting is dat er geen parkeerplek beschikbaar zal zijn. Black Friday is de afgelopen jaren in Nederland erg gegroeid. Maar waar komt die gekte eigenlijk vandaan?
Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Om de mensen naar de winkels te trekken, adverteren veel winkels met aanbiedingen.
Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia. Deze term werd in de jaren '50 voor het eerst gebruikt door de politie om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving, een officiële feestdag in Amerika. Daarna is het concept erg gegroeid.
Black Friday is bij ons pas sinds 2015 in opkomst. Hoewel Thanksgiving in Nederland heel weinig wordt gevierd gingen winkels in dat jaar massaler adverteren rondom Black Friday.
In Rotterdam doen ook horeca en musea mee met kortingsacties. In ons land is Black Friday dus vooral populair om goedkoop cadeaus voor Sinterklaas en kerst in te kopen.