Dagblad010 | Blijvende prijsstijging verwacht na corona
mainImage

Blijvende prijsstijging verwacht na corona

1 juni 2020, 11:19 uur
Algemeen

Het leven wordt duurder na corona, dat verwacht bijna 90 procent van ruim 32.000 deelnemers aan onderzoek van Radar. Dit heeft gevolgen voor de keuzes die consumenten maken: bij een prijsstijging zullen zij minderen of de concurrent opzoeken. Bovendien vinden zij een prijsstijging niet voor iedere branche even logisch. Pakketbezorging en internet zouden bijvoorbeeld juist goedkoper kunnen worden. Ondernemers die niet direct getroffen worden door de coronacrisis, moeten grotendeels zelf voor de kosten opdraaien.

89 procent denkt dat het leven duurder wordt, in de meeste gevallen (69%) blijvend. Slechts 1 procent denkt dat het leven juist goedkoper wordt - tijdelijk, niet blijvend. Wanneer we kijken naar de verschillende kostenposten die in het onderzoek zijn voorgelegd, valt op dat mensen de verwachte prijsstijging in veel gevallen niet logisch vinden. Dat vindt een meerderheid alleen voor de kapper, horeca, concerten en theatervoorstellingen en vliegreizen. Sommige kostenposten, zoals de huur, energieprijzen, het internet- en telefoonabonnement en pakketbezorging zouden juist in prijs omlaag kunnen in plaats van omhoog.

Kijken we naar de verschillende kostenposten, dan mogen ondernemers regelmatig de grootste klap opvangen, wat de respondenten betreft. Dit geldt vooral voor sectoren die vaak niet direct getroffen worden door de coronamaatregelen, en er soms zelfs extra klandizie door hebben: de boodschappen, internet en telefonie, en pakketbezorging. Hetzelfde geldt voor de luchtvaartsector, die wél zeer zwaar getroffen is door de crisis, maar daar volgens 35 procent grotendeels zelf voor extra kosten moet opdraaien – dat is nipt de grootste groep. 24 procent vindt dat de overheid het grootste deel moet bekostigen.
 
Slechts bij één kostenpost vindt een meerderheid (51%) dat de overheid de grootste klap moet opvangen: het openbaar vervoer. Gebruikers zelf zijn overigens voor geen enkele kostenpost bereid de grootste lastenverzwaring te dragen. Voor hobbyclubs en vliegreizen is de bereidwilligheid het minst klein: daarvan vindt 15 procent dat de gebruiker het grootste deel van de extra kosten kan opvangen. 


Door: Radar | Foto: Pixabay