De wereld staat deze weken op zijn kop en dat geldt ook voor het bedrijfsleven. Door het corona virus is een deel van de bedrijven verplicht gesloten, andere bedrijven zetten zoveel mogelijk in op thuiswerk. Dit betekent vaak dat processen en communicatie van de ene op de andere dag aangepast worden. Hoe gaat jouw bedrijf hier mee om? Hieronder vind je een aantal ideeën om de komende periode op een positieve manier door te komen.
Digitaal contact
Als je deze dagen thuis werkt, zorgen de digitale communicatiemiddelen voor behoud van contact. Email, telefoon of videotools zijn erg nuttig om te overleggen of te vergaderen. Tools als Slack, Skype, Hangout of Whatsapp worden meer dan ooit gebruikt. Veel essentiële processen kunnen zo doordraaien en ook met klanten kan zo over het algemeen goed gecommuniceerd worden. Voor klantenservice afdelingen betekent dit soms wat improviseren, omdat er nog geen infrastructuur was voor werk vanuit huis. Ook kan het gebeuren dat tijdens meetings kinderen op de achtergrond te horen zijn. Echter, iedereen zit in hetzelfde schuitje dus hier is alle begrip voor.
Socializen is ook belangrijk
Voor veel mensen is het informele contact met collega´s een essentieel onderdeel van de werkdag. Een grapje, een roddel of gewoon even bijpraten tijdens het halen van koffie op kantoor mis je nu. Juist in een situatie met meer stress, kinderen thuis en een onzekere toekomst, is het belangrijk om in contact met jouw collega´s te blijven. Zo zal je het dagelijkse kopje koffie met collega´s nu digitaal met een videocall moeten organiseren om even bij te praten! Zo´n digitale koffiecorner is goed voor de teamspirit en helpt om ervaringen op afstand te delen. Voor bedrijven die wel blijven draaien, of zelfs overuren moeten draaien, zorgen professionele koffieleveranciers als Gio Coffee voor voldoende capaciteit en uitstekende koffie. Zo houdt je team energie en goede moed!
Help waar je kan
Het is hartverwarmend om te zien dat veel bedrijven in deze moeilijke tijd actief tijd en middelen inzetten om anderen te helpen. Zo worden er voorraden maskers, beschermende kleding en handgel geleverd aan ziekenhuizen en stellen veel bedrijven betaalde diensten nu gratis beschikbaar voor ondernemers en particulieren. Veel horeca bedrijven hebben hun voorraad eten weggegeven. Restaurants passen hun keuken aan en verzorgen nu afhaalmaaltijden en voedselpakketten. Vooral voor horeca bedrijven is het nu een moeilijke tijd. Via het online platform Help de Horeca kan je een waardebon kopen voor jouw favoriete horecazaak om hen te ondersteunen. Echte ondernemers zijn creatief en weten hun bedrijf aan te passen. Een ongekende tijd waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen en voor elkaar moet zorgen maar met een gepaste afstand.
Door: ANP