Dagblad010 | Lege reclameborden tijdelijk voor kunstenaars

Lege reclameborden tijdelijk voor kunstenaars

mainImage

Nu veel voorstellingen, concerten en festivals niet doorgaan hangen de reclameborden in Rotterdam er verloren bij. Van 9 juli tot 9 augustus hangen er in 900 reclameborden illustraties, beelden en foto’s van ruim 400 Rotterdamse kunstenaars. 'Publieke Werken' is een buitenexpositie door heel de stad. Simpelweg om de leegte die was ontstaan te vullen en om te laten zien dat verbeelding fijner is dan reclame, vonden de initiatiefnemers.

Evenementenorganisator Joost Maaskant (Stichting de Loodsen), grafisch vormgeving Sibe Kokke (NOTDEF) en programmamaker Rineke Kraaij (Grote Nederlandse Kunstkalender) vonden elkaar in de ergernis rondfietsend door de stad vol borden met aankondigingen van dat wat nooit zou gaan gebeuren. Daar moest kunst in, vonden ze. Er werd een open oproep gedaan aan kunstenaars om een werk in te zenden. Meer dan 500 kunstenaars gaven hier gehoor aan. Uiteindelijk zijn ruim 400 werken geselecteerd. Resultaat is een totale bonte verzameling van beelden van gevestigd en aanstormende makers. Jong en oud. Amateur en professioneel. Deze verzameling vormt de buitenexpo Publieke Werken door heel de stad.

De posters hangen in de posterframes van buitenreclamebedrijf Kooyman bij de metrostations, in tunnels, verkeerspleinen en op andere buitenplekken zoals Pompenburg en ’s Gravendijkwal. Op sommige locaties, zoals langs de Bergweg, hangen zoveel kunstwerken, dat je er als een tentoonstelling langs kunt lopen of fietsen. Deze grotere clusters worden gemarkeerd en zijn terug te vinden op de Publiekewerkenrotterdam.nl. Daarnaast krijgen de kunstenaars een oplage van hun eigen poster om te verkopen voor een vaste prijs van 35 euro.


Door: ANP | Foto: Gerhard van Roon/Kunst en Vliegwerk RP