Dagblad010 | Lijnbaan krijgt iconische allure van vroeger terug

Lijnbaan krijgt iconische allure van vroeger terug

mainImage

De Lijnbaan in het Rotterdamse stadscentrum krijgt langzaam maar zeker weer het oude, chique aanzien van vroeger. In de stijl van de monumentale status van de Lijnbaan zijn er drie iconische vitrines in het wandelgebied van de Lijnbaan geplaatst. Het ontwerp is gebaseerd op de oorspronkelijke vitrines uit de jaren 50, net zoals de gerenoveerde luifels.

Met hun creatieve invullingen vertellen de vitrinekasten zowel het verhaal van de Lijnbaan als de historie en toekomst van de stad aan het hedendaagse publiek.

De vitrines tonen wisselende exposities die steeds innovatief, interactief en verrassend zijn, gericht op de nieuwste (retail)trends en het cultuur aanbod van Rotterdam. De vitrines zijn een initiatief van de vastgoedeigenaren en winkeliers van de Lijnbaan. De Urban Departement Store Rotterdam is verantwoordelijk voor de realisatie.

In 1953 opende het eerste autovrije winkelgebied ter wereld: de Lijnbaan. Deze winkelpromenade werd gezien als innovatief hoogtepunt van de wederopbouw van het verwoeste stadshart. Rotterdam toonde lef door te experimenteren met nieuwe modernistische architectuur en exclusiviteit voor de winkelende voetganger. De Lijnbaan was de eerste winkelpromenade met één kilometer aaneengeschakelde etalages die sprookjesachtig verlicht werden. In het wandelgebied prijkten vitrines die de klant extra verleidden om de winkel binnen te gaan. In de loop der tijd zijn bijna alle vitrines verdwenen uit het straatbeeld.


Foto: Urban Department Store