Reclamebranche in verweer tegen Barendrecht

7 October 2019, 12:01 uur
Algemeen
mainImage
ANP

Reclamebedrijven dreigen met (rechts)maatregelen tegen de gemeente Barendrecht als er besloten wordt om de JA/JA-sticker per 1 januari 2020 in te voeren. Volgens de Vereniging Mail Distributie Bedrijven, Netwerk VSP en het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen moet de gemeente zich aan een langere overgangstermijn houden tussen het aannemen van het voorstel en de invoering ervan. In de gezamenlijke brief van de bedrijven valt te lezen dat Amsterdam het initiatief mocht voortzetten omdat er een redelijke invoeringstermijn (20 maanden) was. In Barendrecht is die er volgens de ondertekenaars niet.

Ook willen de ondertekenaars, indien Barendrecht tóch doorzet, alle kosten met betrekking tot de geleden schade verhalen op de gemeente. Zij zijn al twee keer in het ongelijk gesteld door de rechtbank, maar overwegen toch in cassatie te gaan tegen het hoger beroep. De organisaties stellen dat er drie maanden tijd is tussen het besluit en de invoering, maar daadwerkelijk gaat het om negen maanden. 

Inwoners ontvangen dan standaard geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer, maar moeten door middel van een dergelijke sticker expliciet aangeven het wél te willen ontvangen. In Amsterdam wordt al op deze manier gewerkt, Rotterdam volgt. 

Een reactie van het stadsbestuur is er nog niet. Het college van B&W wordt gevraagd om binnen zeven dagen te reageren.