Rotterdam heeft een nieuw en snelgroeiend probleem: de zogenaamde ‘creditboys’.
Een creditboy zoekt slachtoffers op feestjes, scholen, of via sociale media, en probeert vertrouwen te winnen met een praatje en doet zich voor als een nieuwe leuke vriend.
Maar – schets CDA-raadslid René Segers-Hoogendoorn de situatie – naar verloop van tijd ‘’dwingt de creditboy het slachtoffer om zo snel mogelijk (telefoon)abonnementen af te sluiten.’’ Waarbij sommige slachtoffers een deel van de winst beloofd. Weer anderen worden gechanteerd of afgeperst.
‘’De dure telefoons worden ingenomen en het slachtoffer blijft achter met torenhoge abonnementskosten. Vorig jaar zijn de regels voor het afsluiten van telefooncontracten aangescherpt. Dit zou er in theorie voor moeten zorgen dat jongvolwassenen met een laag inkomen niet meerdere abonnementen zouden kunnen afsluiten. Maar dat blijkt in de praktijk niet te werken’’, aldus Segers-Hoogendoorn.
‘’Verkopers vragen over het algemeen niet door naar het inkomen, een BKR-registratie kan tot vier weken duren, en providers hebben geen inzicht in welke abonnementen iemand al heeft bij een ander.’’
Gevolg: criminelen maken misbruik van deze situatie. Niet alleen jongvolwassenen, maar ook ouderen en mensen met een verstandelijke beperking zijn slachtoffer van dit soort fraude. Het Juridisch Loket krijgt hier volgens een woordvoerder "iedere dag wel" een vraag over.
Het CDA in Rotterdam wil weten wat de gemeente doet tegen dit soort fraude?