Het gaat beter met de verkeersveiligheid in Rotterdam. Dat blijkt uit de evaluatie van het Meerjarenplan Verkeersveiligheid (MJVP).
''Over het geheel zien we vooruitgang. Met name de grote daling van het aantal verkeersgewonden onder 12 tot en met 15-jarigen valt op. Tegelijkertijd zijn ook aandachtspunten'', licht wethouder Judith Bokhove (o.a. Mobiliteit) toe. ''Punten die we in het komende beleid verder uitwerken.''
In het nieuwe verkeersveiligheidsplan, waar de stad zich nog over gaat buigen, ligt een accent op jongvolwassenen en ouderen. ''Dat zijn heel duidelijk risicogroepen'', aldus Bokhove. ''Dat blijkt ook uit de evaluatie van het Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2015-2018. Minder verkeersgewonden onder 12 tot en met 15-jarigen is natuurlijk positief, maar we zien nog steeds een relatief hoog aandeel onder 16 tot en met 24-jarigen. Daar willen we juist op inzoomen. Dat er ook landelijk aandacht is voor veilig verkeersgedrag helpt ons daarbij, zoals het komende app-verbod voor fietsers.''
Met lesprogramma’s voor scholieren krijgen kinderen en scholen alle aandacht. ''Lessen over verkeersveiligheid zijn echt onmisbaar op jonge leeftijd. Het blijft belangrijk om verkeersveilig gedrag zo vroeg mogelijk mee te krijgen. We hebben daarnaast ook allerlei acties gedaan om veilig gedrag te stimuleren, zoals ‘stop voor rood’ en bromfietsen verplaatst naar de rijbaan. Bij ouderen zien we helaas een stijging van het aantal slachtoffers in het verkeer. We kunnen nu nog niet duiden waar dat aan ligt, maar de veiligheid van senioren krijgt zeker aandacht in het nieuwe beleid.''
De evaluatie laat zien dat het aantal verkeersgewonden in 2018 ruim 10% lager is dan in 2014. Het aantal gewonden onder 12 tot en met 15-jarigen is met zeker 40% gedaald. Ook het aantal dodelijke slachtoffers toont een dalende lijn. In de afgelopen vier jaar zijn in het verkeer in Rotterdam 42 slachtoffers gevallen; dat is 10% minder dan het aantal verkeersdoden in de periode ervoor. Verder geeft driekwart van de bewoners aan tevreden te zijn over de verkeersveiligheid in de eigen straat.
De stad investeerde de afgelopen jaren in veiligere fietspaden en experimenteerde met acties om het fietsgedrag van fietsers veiliger te maken. Senioren kregen rijvaardigheids- en verkeerslessen. Met een 10-puntenplan ging de stad asociaal verkeersgedrag tegen en zo’n 30.000 basisscholieren en 13.000 middelbare scholieren volgden lessen over verkeersveiligheid. Rondom basisscholen zijn allerlei maatregelen genomen om de verkeerssituatie te verbeteren. Van de locaties waar de meeste letselongevallen waren, in totaal 39 zogenoemde blackspots, is ruim de helft aangepakt en zijn er minder ongevallen met gewonden. De plekken zijn ‘blackspot-af’.
''We blijven ons hard maken voor het verbeteren van de verkeersveiligheidsbeleving van onze inwoners. Dat betekent: in kaart brengen waar en waarom mensen zich onveilig voelen in het verkeer. Die situaties pakken we aan'', aldus de wethouder. De intensieve samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie houdt Rotterdam vast. ''Als stad plukken we er duidelijk de vruchten van.''
Rotterdam is verkeersveiliger geworden
4 February 2019, 09:21 uur
Algemeen
