Het Rotterdamse stadsbestuur staat in haar recht als de ja-ja sticker wordt ingevoerd om ongewenst reclame tegen te gaan. Dat oordeelt het gerechtshof in een hoger beroep dat de reclamebranche tegen de gemeente Amsterdam had aangespannen. Amsterdam heeft de sticker sinds januari 2018 ingevoerd. Wie deze niet op zijn brievenbus heeft, mag geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer krijgen. Door de uitspraak is de weg voor de invoer van de sticker in Rotterdam vrij.
Met de maatregel wil de hoofdstad papierverspilling tegengaan en jaarlijks 1,8 miljoen kilo papier besparen. "Ik verwacht dat de uitspraak andere gemeenten aanmoedigt om snel het Amsterdamse voorbeeld te gaan volgen", zegt de Amsterdamse wethouder Marieke van Doorninck (duurzaaaamheid). Naast Rotterdam en Amsterdam heeft ook Utrecht besloten de ja-ja-sticker in te voeren.
Inmiddels zit er op 19 procent van de Amsterdamse brievenbussen een ja-ja-sticker, blijkt uit onderzoek van de gemeente. Voordat deze maatregel werd ingevoerd, kreeg bijna de helft van de Amsterdamse huishoudens ongeadresseerde reclame. Wanneer Rotterdam de sticker definitief invoert is nog onduidelijk.
Door: ANP