Rotterdams gezicht in schulden-campagne

8 November 2019, 09:05 uur
Algemeen
mainImage
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (via gemeente Rotterdam)

In Rotterdam zijn er zo'n 60.000 huishoudens met schulden. Dat levert stress en geldzorgen op. Erover praten is de eerste stap naar hulp. De Rotterdamse Donovan is een van de gezichten van de landelijke campagne 'kom uit je schuld'.

Bij schulden wachten mensen gemiddeld 5 jaar met hulp zoeken. In die 5 jaar wordt het bedrag ruim 10 keer hoger. Dat is zonde. Erover praten is de eerste stap naar hulp.

'Kom uit je schuld' is een landelijke campagne, die met het gezicht van de Rotterdamse Donovan (foto hierboven) een Rotterdams tintje krijgt. Donovan zat zelf al jong in de schulden door een belastingaangifte die mis ging. Hij is er met hulp gelukkig uitgekomen. Zijn motivatie om mee te doen: ''Andere jongeren laten zien dat praten helpt! En hen vertellen dat vooruitkijken helpt. Dus niet dat telefoonabonnement afsluiten als je niet zeker weet of je je bijbaantje houdt.''

Op speciale posters staat het logo van de gemeente Rotterdam en een verwijzing naar de hulp bij VraagWijzers en het Jongerenloket. De posters zijn straks te zien op straat en er gaat een 'kom uit je schuld'-tram rijden. Ook verschijnen er advertenties in de huis-aan-huis kranten en valt er een Rotterdamse versie van de NIBUD-geldkrant met geldtips op de mat van Rotterdammers.

Bij de campagneactiviteiten hoort ook een voorstelling. In 'Zomaar een straat' van het Wijktheater spelen Rotterdammers die weten hoe het is om met geldzorgen en schulden te leven. Donovan is niet alleen het Rotterdamse gezicht in de campagne, maar speelt ook mee in deze theaterproductie! Ken je iemand met geldzorgen? Neem hem of haar dan in december mee naar één van de zes voorstellingen van 'Zomaar een straat'. 

Samen met professionals is er een toolbox ontwikkeld die zowel online als offline beschikbaar is. Het koffertje bevat een overzicht van de gemeentelijke regelingen, tips van deskundigen om armoede bespreekbaar te maken en een budgetjaarplanner. Online staan er verhalen van experts over het herkennen en bespreekbaar maken van geldzorgen en inspiratievideo's. Dit koffertje wordt samen met campagnematerialen verspreid onder Rotterdamse organisaties in zorg, welzijn en onderwijs