Smarlet: Persoonlijke assistent bij contractbeheer

6 March 2020, 12:56 uur
Algemeen
mainImage

Het ontbreekt veel huishoudens aan overzicht op hun contracten en abonnementen, waarschuwde het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in het rapport ‘Abonnementen 2019’. De helft van de huishoudens weet niet hoeveel het maandelijks aan abonnementen betaalt. Daarom komt Smarlet nu met een oplossing: de persoonlijke assistent beheert de abonnementen en contracten van zijn klanten. Deze hebben daardoor geen omkijken meer naar hun vaste lasten en kunnen tegelijkertijd goedkoop op een hoogwaardige dienstverlening vertrouwen.

Smarlet richt zich om te beginnen op energiecontracten. Daarbij zorgt het er met aantrekkelijke aanbiedingen voor dat bewoners altijd een deal maken die bij hen past, zowel bij overstappen naar een andere energieleverancier als bij verlenging van het huidige contract. Smarlet houdt de looptijden en voorwaarden van de contracten in de gaten, maakt inzichtelijk wat zijn klanten belangrijk vinden, is hun directe aanspreekpunt bij vragen en helpt bij het opzeggen of oversluiten van contracten. Daarmee weten klanten zich verzekerd van een goede verhouding tussen de kwaliteit van de ingekochte diensten en de prijs die zij daarvoor betalen.

Onderzoek Nibud
Ondersteuning bij het beheer van contracten is voor veel huishoudens meer dan welkom, blijkt uit het onderzoek van het Nibud. Zo onderschatten negen op de tien huishoudens hoeveel abonnementen ze hebben. Hoewel het merendeel denkt slechts een paar abonnementen te hebben, heeft twee derde vijf tot vijftien abonnementen. Niet alleen het aantal, maar ook het geld dat de huishoudens kwijt zijn aan abonnementen wordt onderschat. Daardoor betalen zij mogelijk elke maand teveel.

Bovendien zegt ruim een kwart van de door het Nibud ondervraagde mensen het niet belangrijk of te ingewikkeld te vinden om de voorwaarden van een abonnementen te lezen. De helft kan de contracten naderhand niet eens meer terugvinden.

Smarlet schiet te hulp
Medewerkers van Smarlet komen daarom bij de klanten thuis om mogelijke verbeteringen te bespreken. Daarna neemt een persoonlijke adviseur telefonisch contact op met de klanten, om hun woonomstandigheden in kaart te brengen. Zo kan Smarlet gevraagd en ongevraagd meedenken hoe zijn klanten nog meer op diensten in en rond hun huis kunnen besparen. Aanvankelijk geldt dat voor energiecontracten, maar binnenkort kunnen klanten ook voor bijvoorbeeld klus- of reparatiediensten bij hun persoonlijke assistent terecht.