'Spoor niet berekend op hevige regen en hitte'

8 January 2020, 08:49 uur
Algemeen , Mobiliteit
mainImage
ProRail

Het Nederlandse spoor is niet berekend op de extreme weersomstandigheden die klimaatverandering met zich meebrengt. Grote investeringen zijn nodig om het spoor te beschermen tegen de hevige regenbuien, de lange periodes van droogte en de hoge temperaturen, waar Nederland tussen nu en 2050 vaker mee te maken gaat krijgen.

Dat zeggen Onno Hazelaar en Stefan Jak, die zich bij ProRail bezighouden met de gevolgen van klimaatverandering voor het spoor tegen Trouw. "Extreme weersomstandigheden worden het normaal van de toekomst", zegt Hazelaar. "Als we het spoor volledig klimaatbestendig willen maken, dan ben je met één miljard euro nog lang niet klaar."

ProRail vreest voor hittedagen, zegt Hazelaar. "Bij extreme hitte zet het metaal van het spoor uit, wat kan leiden tot spoorspatting. Ook kunnen er problemen ontstaan met spoorbruggen." Hitte betekent ook dat airco’s in treinen overuren draaien, vertelt zijn collega Jak. "Overbelaste airco’s kunnen ertoe leiden dat de bovenleiding de vraag naar stroom niet meer aan kan.


Door: ANP