De acties van Corendon zijn te mooi om waar te wezen

26 April 2024, 19:30 uur
Columns
mainImage

Het zou niet zo snel in mijn hoofd opkomen om een vakantiereisje bij Corendon te boeken. Ik ben bepaald geen snob, winkel net zo makkelijk bij de Action als de Bijenkorf, maar bij Corendon denk ik toch altijd aan de absolute onderkant van de reisbranche. 

Ik heb wel eens op hun website rondgeneusd voor een rondreis door Cappadocië met een bezoek aan de ondergrondse stad Kaymakli, schrok toen echter van het aantal slechte recensies. En ook heb ik die vorige directeur Steven van der Heijden zich iets te vaak bij Radar horen verantwoorden als er weer iets faliekant was mis gegaan.

Maar de paginagrote advertentie in de krant met een openingsactie - 2de persoon gratis - voor splinternieuw 5-sterrenhotel The Rif op Curaçao maakte me wel nieuwsgierig. “Vlieg tussen 7 mei en 10 juli naar Curaçao en profiteer van deze 2=1 actie”, schreeuwt Corendon me toe. En eerlijk is eerlijk, die nieuwe directeur Gunay Uslu - de voormalige staatssecretaris van cultuur - is wel een vrouw met klasse. Alleen al haar kleding… Daar moet toch wel iets van afstralen op het product dat ze verkoopt.

The Rif

Hotel The Rif vlakbij Willemstad ziet er op de foto’s prima uit. Ruime kamers van alle gemakken voorzien. Comfortabele ligbedden bij het zwembad. De recente beoordelingen van gasten zijn ronduit lovend. Ook het eten in dit ultra all inclusive hotel krijgt niets dan complimenten. Het personeel blijkt vriendelijk en behulpzaam. De prijzen in de tabel lopen (voor 5 nachten) uiteen van 900 tot 1100 euro per persoon; afhankelijk van de vertrekdatum. 

Tja, op dat moment ontwaakt de zuinige Hollander in me. Ik bekijk de data die me uitkomen en beslis over het aantal nachten dat ik wil blijven. De tabel geeft een prijs per persoon van een kleine 1000 euro aan. Met de tweede persoon gratis zijn we in mijn optiek dus voor dat bedrag ultra all inclusive onder de pannen. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar ja, Corendon wil de opening van dit nieuwe hotel vieren met een unieke openingsactie. En hoewel ik niet echt een fan van Curaçao ben, hoor ik mezelf ineens tegen mijn vrouw zeggen: “Zullen we half mei misschien een weekje?”

“Beperkte beschikbaarheid, dus wacht niet te lang”, maant de advertentie. Snel aan de slag. Bij vertrek op zaterdag 18 mei kost het verblijf voor 6 nachten in een Deluxe kamer 950 euro per persoon. Dat is dus inclusief alle eten en drinken, alle snacks, ijsjes, cocktails etc. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je dit laat lopen. De tweede persoon gaat immers gratis mee. Thuis blijven is bijna duurder.

Prijsberekening

De hele boel ingevuld: namen, geboortedata, e-mail etc. We gooien er ook nog 30 euro per persoon tegenaan voor een kamer met zijzeezicht. En nog een paar tientjes voor de transfer tussen vliegveld en hotel en retour. In de prijsberekening staat inmiddels een dikke 2000 euro op de teller. Dat klopt niet. Maar dat wordt natuurlijk bij de betaling rechtgetrokken, bedenk ik. Net als wanneer je bij het afrekenen in een webshop op het laatste moment een kortingscode moet invoeren en er ineens een lager totaalbedrag uitrolt.

Niets van dat alles. Als ik de boeking heb voltooid, staat er nog steeds dik twee mille op de teller. En in de mail die ik onmiddellijk daarna ontvang, zit een factuur voor datzelfde bedrag. Is er iets fout gegaan in de computer van Corendon? Ik snap er niets van. Ouderwets de telefoon gegrepen, 15 minuten in de wacht. En dan een vriendelijke mevrouw van de klantenservice die het even voor me zal nakijken. “Nee hoor meneer, alles klopt.” En dan - na mijn ongeloof te hebben geuit - krijg ik te horen dat mijn reis normaliter meer dan 4000 euro zou kosten. “Want dit is geen goedkoop hotel, meneer!” 

Tja, dit is ineens andere koek. Gelukkig heb ik ’t recht om binnen drie dagen na de boeking kosteloos te annuleren. Geen Curaçao dus. Maar het verhaal zit me niet lekker. Keer op keer bekijk ik opnieuw die website en probeer ik te doorgronden of ik nu zo simpel ben of dat ik gewoon grandioos ben misleid? En dan ontwaar ik onder die prijstabel - dat grote overzicht met prijzen per persoon op diverse data - ineens een kadertje met “Let op!”, gevolgd door het allerkleinste lettertype dat aangeeft “dat actiekortingen reeds in de getoonde prijzen zijn inbegrepen”. 

Kennelijk is de normale prijs voor mijn gekozen datum dus 1900 euro per persoon en krijg je tijdelijk 50% korting. Waarom zeg je dat dan niet? Waarom noem je het 2de persoon gratis? Om mensen bewust te misleiden? Om mensen, zoals ik, te laten geloven dat je voor 950 euro met z’n tweetjes die trip kan maken? Tja, zo lust ik nog wel een paar. Een typisch gevalletje voor de Reclame Code Commissie zou ik denken.

En die charmante mevrouw Gunay Uslu, die voortijdig de politiek heeft verlaten om zich met alle energie op het familiebedrijf te storten, die heeft nog een lange weg te gaan voordat Corendon zich net zo fraai gedraagt, als zij eruit ziet.