Buslijn 44 als alibi voor de ’s Gravendijkwal-zeperd

14 April 2024, 08:28 uur
Columns
mainImage

De nieuwe buslijn 44 heeft van hun uitvinders het keurmerk 2.0 gekregen. Dat staat voor snel, hoogfrequent, schoon en geluidloos. Als het niet te druk is bij de Maastunnel – dat is van 10.30 tot 14.30 uur - reist men in 23 minuten van het Zuidplein naar CS. Ook andersom. Helaas zijn dat wel de uren wanneer die bus het leegst is. Vol zit ie in de spits. En dan keldert het keurmerk al gauw naar 0.2.

Buslijn 44 is er vanaf Zuid naar Noord voor de jeugd. Oudere inwoners op Zuid hebben er alleen baat bij als zij bij toeval in de buurt van een halte wonen. Dat zijn er heel weinig van, wat te billijken is, want anders is het geen snelbus.

De pamfletten voor buslijn 44 zijn gericht op de student en onze zorgmedewerkers. De laatsten komen op deze manier godzijdank snel bij het Erasmus MC en Rijndam. Ook vanaf CS. Daar ben ik blij mee. Maar daarna houdt mijn lol snel op, want ouderen hebben werkelijk helemaal niks aan deze snelbus. Tenzij ze bereid zijn eerst de buurtbus te nemen. Vroeger hadden we daar een uitdrukking voor: mijl op zeven. Met andere woorden: de resterende haltes aan de uiterste randen van Carnisse en Charlois zijn voor ouderen niet aan te benen.

Wie er trouwens van Noord naar Zuid met deze bus reist, is mij een raadsel. Niet de toerist, want die heeft in Carnisse en Charlois niks te zoeken. Vanaf het Centraal Stadion stroomt de bus na 8 minuten dus al leeg bij het Erasmus MC en de beide Hoge Scholen. Het is dus duidelijk een yuppenbus. Gek eigenlijk dat GroenLinks en de VVD – als uitvinders van deze snelbus – op dit traject de fiets niet promoten. Aan hun beleid is dus geen touw vast te knopen. Tenzij de snelbus een alibi is voor het mislukte Groenlinkse éénbaanstracé ’s Gravendijkwal-Pleinweg, dat de VVD en Leefbaar bij de vorming van de coalitie erfden omdat D66 niks met ouderen heeft. 

Vervelend die yuppenbus, want die kost wel een slordige 6 miljoen gemeenschapsgeld. Belachelijk bijna. Te meer omdat er al een snelle metroverbinding is. Maar óók omdat er aan de noordkant van de route op de ’s Gravendijkwal nu een situatie is gecreëerd waarin de jeugd in de bus triomfantelijk kan zwaaien naar al die automobilisten die op die ene luizige overgebleven baan in de file staan op weg naar de Maastunnel. En juist die Maastunnel blokkeert een snelle doorroute van lijn 44 tussen 7.00 en 10.30 uur en 14.30 en 19.00 juist. Snapt u het beleid nog? Ik niet.

En iedereen maar denken dat je die automobilisten die bus in kan folderen. Gaat niet lukken. Zelfs niet met zes miljoen. Het merendeel van die automobilisten die op het Maastunneltracé dagelijks in de file staan komt namelijk niet eens uit Rotterdam. Die mensen rijden blind een fuik in. Net als al de oudere Rotterdammers die auto-afhankelijk zijn of het ov onprettig en onveilig vinden. En daar kan ik me met het rapaille in de stad veel bij voorstellen. GroenLinks misschien niet, maar de VVD toch wel?