Rotterdam is de meest diverse stad van Europa en dat vraagt om ruimte voor verschillende vormen van leven en beleving. De een gaat uit tot diep in de nacht, de ander bezoekt een gebedshuis, weer een ander loopt mee met de Pride of bezoekt een museum. Die vrijheid is niet absoluut, maar wel wederkerig.
Vrijheid begint bij een dak boven je hoofd. Dat vraagt om radicale doorbraken. Rotterdam is daarin koploper: het afgelopen half jaar zijn bijna 4.000 bouwvergunningen afgegeven. Per 1 juli zijn we gestart met de bouw van bijna 9.000 woningen. We bouwen ook meer betaalbare woningen dan in de vorige collegeperiode. Dat komt door doorbraken van deze bouwwethouder: kortere procedures, minder regels, duidelijke kaders, en goede samenwerking met corporaties en ontwikkelaars. Zo bouwen we zelfs met stijgende bouwkosten door. Maar bouwen vraagt ook solidariteit. Te vaak lopen projecten vast door bezwaarmakers.
Wij zouden daarom graag onderzocht zien of het juridisch mogelijk is om te starten met bouwen, terwijl een bezwaarprocedure nog loopt – met een fonds dat eventuele schade vergoedt als de gemeente in het ongelijk wordt gesteld? Dat zou versnellen, mogelijk niet meer kosten dan de huidige uitstel en mensen die bezwaar willen indienen hun rechten laten behouden.
Vrijheid staat ook om je te verplaatsen zoals je wilt. Te lang domineerde de auto in deze stad en daarom pleit D66 voor een radicale verandering van de rol van de auto. Wij zeggen: durf te kiezen voor radicale verandering. Maak straten autoluw, geef fietsers meer ruimte, en breid 30 km/u uit.
En als we bij nieuwe wijken dan toch 30 km/u als norm krijgen, laten we dan nog een stap verder gaan en de auto te gast maken, ook wel bekend als de fietsstraat.
Vrijheid betekent ook ruimte voor zelfontplooiing. Of je dat nu doet op een bierfiets, in het park, bij een festival of tot diep in de nacht, overal is ruimte voor in Rotterdam. D66 is daarom blij met het Nachtplan. Er is een half miljoen uitgetrokken om 15 nieuwe nachtlocaties te realiseren. Maar we willen verder: Rotterdam mist een iconische popzaal. Een Melkweg, een Paradiso, een plek met karakter. En waarom ook geen operahuis of een rauwe schuurkelder? Er zijn nog zoveel mogelijkheden in onze stad. We komen daarom binnenkort met concrete voorstellen voor een levendige 24 uursstad. Met meer horecapleinen. Elke grote stad heeft er minstens één. Rotterdam niet.
D66 gelooft in een vrij Rotterdam. Waar je kan wonen, verplaatsen en leven op jouw manier. Waar keuzes worden gemaakt op basis van verantwoordelijkheid, vooruitgang, en samenwerking – niet op basis van angst of stilstand.
- Agnes Maassen is fractievoorzitter van D66 in Rotterdam