Je koopt een knuffel… en krijgt een zonnebril

14 February 2024, 11:24 uur
Columns
mainImage

Met een eerste kleinkind op komst, had ik mijn zinnen gezet op een bepaalde knuffel: de amuseable peanut (de vrolijke pinda) van het Brits merk Jellycat. Daar zat een bepaalde gedachte achter, maar dat is hier verder onbelangrijk. Wat er wel toe deed, was dat die pluche pinda van nauwelijks 15 centimeter hoog werkelijk overal bleek uitverkocht. 

Meer dan twintig internetwinkels die het populaire Jellycat in het assortiment voerden, klikte ik aan. Maar de pinda was nergens meer op voorraad. Een citytrip naar het Britse Newcastle bracht ook geen uitkomst. Speelgoedwinkels en warenhuizen - ik ben ze allemaal afgelopen - beschikten over het enorme assortiment van Jellycat, maar helaas, helaas, de amuseable peanut zat er niet bij.

Weken lang bleef ik op internet proberen, maar telkens ving ik bot. Tot ik via Google ineens bij models-goedkoops.com terecht kwam. Waarachtig, hier kreeg ik geen uitverkocht of tijdelijk niet op voorraad te zien. En het ding was daar nog vijf euro goedkoper ook; welk voordeel overigens teniet werd gedaan doordat de verzendkosten vier euro meer bedroegen dan elders. Dolblij ging ik de aankoop aan.

Bij het afrekenen, gebeurde er iets geks. De €23,27 die ik moest betalen, veranderde ineens in 24,79 Amerikaanse dollars. Maar goed, je weet tegenwoordig niet meer waar een artikel precies vandaan komt. Mijn argwaan nam echter toe op het moment dat ik had afgerekend en de bevestiging kwam van YTTO ONLINE STORE.

Die naam hoef je maar één keer te googelen en je kan honderduit lezen dat dit een internationaal opererende oplichtersbende is. Uit de hele wereld zie je verhalen van mensen die allerlei artikelen hebben besteld en die stuk voor stuk helemaal niets of hooguit een imitatie Ray Ban zonnebril hebben ontvangen. Dat is kennelijk het verdienmodel. Ik keerde terug naar de website van models-goedkoops.com. Als contactadres staat vermeld: 2046 De Rikken in Vledder. Een check op Google Streetview leert dat huisnummer 2046 in deze straat niet bestaat. Een telefoonnummer is uiteraard nergens te vinden.

Opgelicht

Ik ben opgelicht, schoot er door me heen. Voor het eerst in mijn digitale leven ben ik slachtoffer van internetfraude. Terstond belde ik het credit card-bedrijf. Die zagen dat mijn geld naar een bank in Hongkong was gegaan. Mij werd aangeraden terstond m’n kaart te blokkeren, zodat niet nog meer geld kon worden  afgeschreven. De kosten van een vervangend exemplaar bedroegen €7. Na twee weken kon ik - als ik niets ontving of iets wat ik niet had besteld - de aankoop betwisten. Een formulier werd me alvast toegestuurd.

Via de track-and-trace van YTTO ONLINE STORE kon ik de dagen daarna zien hoe mijn bestelling van de ene Chinese stad naar de andere werd gevlogen, totdat het pakketje uiteindelijk bij de Nederlandse douane arriveerde. Of ik 1 euro inklaringskosten en €6,99 voor de afhandeling wilde overmaken naar PostNL. Een kleine hoop groeide dat ik Chinese namaak amuseable peanut zou ontvangen. Maar daags daarna viel er een luchtkussen-envelop op de deurmat. En daar kwam een foeilelijke namaak-Ray Ban met gele spiegelglazen uit tevoorschijn. 

Volgens de richtlijnen van de credit card-maatschappij moest ik nu de leverancier van de verkeerde levering op de hoogte stellen en ze de gelegenheid bieden de fout te herstellen. Wat volgde was een reactie van [email protected] met één enkel zinnetje: “Did you mean that you get the wrong items?”, vraagt Paul Turae onschuldig per email.

“Ja, hieronder kunt u zien wat ik heb besteld”, reageerde ik met daarbij een screenshot van de knuffel op de betreffende website. Daarmee hield de correspondentie op. Tot ik een week later een mail stuurde om aan te kondigen dat ik - bij gebrek aan verdere reactie - bij de credit card-maatschappij de transactie zou betwisten en mijn geld terug wilde. 

Excuses

Onmiddellijk komt er een poeslieve mail met verontschuldigingen, dat ze begrijpen hoe frustrerend het moet zijn om een verkeerd artikel te ontvangen. Of ik de welgemeende excuses namens het hele team wil accepteren. Om de kwestie goed op te lossen, zouden ze het buitengewoon op prijs stellen als ik ze de volgende gegevens wil doen toekomen: het ordernummer, om welk product het gaat, het aantal items, de besteldatum en mijn adres.

Dat klinkt allemaal heel serieus, maar bij mijn eerste mail heb ik al die gegevens reeds verstrekt. Sterker, dit alles staat punt voor punt in de orderbevestiging die ik van YTTO ONLINE STORE heb ontvangen. En de screenshot daarvan hangt notabene nog onder de excuus-mail die ik nu ontvang. O ja, of ik ook een duidelijke foto van de zonnebril en ‘packing slip’ kan sturen.

Het is duidelijk: dit is bedoeld als vertragingstactiek. models-goedkoops.com, YTTO ONLINE STORE, Paul Turae of hoe deze boeven ook mogen heten, proberen me aan het lijntje te houden. Net zolang tot ik denk ‘laat maar’.

Bij de credit card-maatschappij willen ze aanvankelijk dat ik de zonnebril terug stuur en de internetwinkel normaals de gelegenheid geef de bestelde knuffel op te sturen. Maar gelukkig begrijpt de contactpersoon dat ik er schoon genoeg van heb en dat ik niet nog meer kosten wil maken voor iets wat overduidelijk zwendel is. Een paar dagen later heb ik mijn aankoopbedrag terug en blijft mijn schade beperkt een vervangende credit card en de douanekosten. 

Nu had ik bij (het nog steeds actieve) models-goedkoops.com een simpel knuffeltje besteld, maar er zijn ongetwijfeld mensen die er een Rolly Toys RollyUnimog Service Jeep van €99,99 (elders bijna €200) of een Tender Leaf Toys Marktkraam voor €98,99 (elders €150) aanschaffen. Dan is de winstmarge op die zonnebril voor de zwendelaars wel heel fors. 

De amuseable peanut is inmiddels weer leverbaar via diverse betrouwbare bedrijven. De knuffel lacht me dan ook vrolijk toe in het bedje van mijn kersverse kleindochter.