Observatie van een ervaringsdeskundige

23 May 2025, 11:59 uur
Columns
mainImage

Ajaan Hirsi Ali heeft weer van zich laten horen. In een artikel in Elsevier legt ze de vinger op de zere plek: onze grondwet is niet opgewassen tegen het islamisme. We kunnen onze rijke taal gebruiken om haar stelling te verduidelijken. “Al te goed is buurmans gek,” leidt tot: “Je geeft ze een vinger en ze nemen de hele hand.”

Bekendste asielzoekster

Toen Ajaan in Nederland kwam (1995) had ze al een heel leven van vluchten, onderdrukking en angst achter de rug. In Nederland ging ze zodra ze de gelegenheid kreeg studeren en werd ze lid van de PvdA. Na een jaar stapte ze – ondertussen duidelijk wijzer geworden - over naar de VVD. De linkse kerk liet haar als een baksteen vallen. Ook omdat zij als gewezen moslima nog al wat stof had doen opwaaien met haar opmerkingen over de Islam en hun profeet Mohamed, die ze in verband met zijn huwelijk met een negenjarig meisje een perverse man noemde. Vanaf dat moment moest ze beschermd worden. Ze emigreerde naar de V.S. waar ze in het huwelijk trad, een wetenschappelijke carrière volgde en christelijk werd. Een indrukwekkende loopbaan, die nog lang niet ten einde is.

Even in ons land

Volgens haar zeggen heeft ze nog steeds een grote voorliefde voor ons land. Niet alleen vanwege de kans die haar geboden werd, maar ook door onze rijke cultuur en de heersende verdraagzaamheid. Deze cultuur en instelling  vinden een weerspiegeling in onze grondwet en die ziet ze door de komst van onverdraagzame mensen als een belemmering in plaats van een bindmiddel. Als betrekkelijke buitenstaander (Amerikaanse) beziet ze ons land met een andere - ietwat afstandelijke - blik. Direct legt ze, zoals we van haar gewend zijn, een open zenuw in onze samenleving bloot. Ze zegt wat Karl Popper ook al gezegd heeft: ”De grens van tolerantie ligt bij het tolereren van intolerantie.” Tot hier en niet verder!

Grondwet

Onze grondwet is ooit opgesteld in een sterk verzuilde wereld. Iedere zuil werd ontzien en beschermd tegen de anderen. De samenstelling van de grondwet ging in harmonieuze samenwerking. De top (elite?) van de zuilen werkte graag samen. Zo ontstond b.v. de vrijheid van meningsuiting. Door iedereen gerespecteerd, maar toch moeten in onze samenleving mensen als Wilders en Ajaan beschermd worden, omdat ze hun mening over de Islam geven. Dat terwijl moslims dagelijks vanaf hun minaretten de vrijheid nemen ons (in het Arabisch) te vertellen dat we tweederangs zijn.

Op Pasen!! demonstreren in onze stad mensen om hun solidariteit met Gaza te tonen, maar demonstraties voor Israël en tegen de verschrikkingen van 7 oktober worden door dezelfde demonstranten niet getolereerd.

De vrijheid van onderwijs wordt ge(mis)bruikt om kinderen op te zetten tegen de in onze samenleving gangbare mores, zoals die is vastgelegd in de grondwet. De democratie, die onze wetgeving voortbracht en waar gretig gebruik van wordt gemaakt, is een slecht systeem, omdat volgens de Islamitische regels niet iedereen gelijk is? (convent van Caïro)

Een parallelle islamitische samenleving brult voortdurend te worden gediscrimineerd, terwijl in eigen kring discriminatie van andersdenkenden, afvalligen, vrouwen en homoseksuelen schering en inslag is; zelfs open en bloot beleid wordt.

Ze komen er door de besluiteloosheid en zwakte van onze bestuurders straffeloos mee weg. Het gros van de media houdt de mond uit angst voor geweld en om voor islamofoob* te worden uitgemaakt.

Fijn dat Ajaan ons weer eens met onze neus op de feiten drukt.

Wat gaan we ermee doen?

 

*Ik heb ooit bij een discussie gezegd, dat islamofobie niet bestaat, omdat een fobie een irreële angst is en dat angst voor de Islam zeer reëel is.