Tijdens een uitzending van “de slimste mens”, een paar dagen geleden, vertelde seksuologe Belle Barbé dat ze een boekje heeft geschreven om kinderen op verantwoorde wijze wegwijs te maken in het onderwerp van haar studie. In het aanwezige publiek zaten twee dames die waarschijnlijk gegruweld hebben van haar verhaal, omdat ze door het dragen van een hoofddoek getuigden van Middeleeuwse Arabische opvattingen over dit onderwerp. Een groter contrast kon er niet zijn.
Voorlichting
Mijn voorlichting over seks kreeg ik op straat, maar ondertussen kenterden de opvattingen. Mijn ouders legden het blad Sextant* op tafel waarin ik het één en ander kon lezen: ik had er totaal geen behoefte aan.
Op school werden op een zekere middag alle jongens uit de derde klassen in de aula bijeengeroepen waar ons werd verteld dat een huisarts ons seksuele voorlichting zou gaan geven. Het was - om het voorzichtig te zeggen - niet de ambiance om goed op te letten. 50 puberende jongens (meisjes kregen andere voorlichting) die niet stil te krijgen waren tot de directeur ingreep. De voorlichting bleek tot onze teleurstelling oud nieuws.
Biologieles
Jaren later werd ik biologiedocent op de school waar ik die voorlichting gekregen had. Ondertussen waren de opvattingen veranderd. Wij kregen te horen dat seks niet vies was, zoals eerder aan onze ouders was verteld. Maar in de jaren 60 brak het besef door dat seks erg leuk en plezierig kan zijn. Als biologiedocent had ik voortplanting in mijn curriculum, dus de voorlichtende taak rustte op mijn schouders. Het ging er gemoedelijk aan toe. Eerst gewoon de biologische gegevens en ondertussen ook over gevoelens praten. Ik deed dat terloops en kondigde het niet van tevoren aan. Mijn taak – vond ik zelf – bestond vooral uit mijn leerlingen duidelijk maken dat van hen niet verwacht werd zich zo te gedragen als in pornoblaadjes ** en films werd vertoond. Eén collega (Jehova’s getuige) maakte bezwaar tegen mijn aanpak (kreeg stencil onder ogen), omdat hij vond dat ik mijn leerlingen op porno attendeerde. Ik wees hem erop dat ze allemaal wel eens gekeken hadden in de etalage van een seksshop of bladerden in de boekjes uit de slaapkamer van hun ouders.
Kentering
Ondertussen kwamen steeds meer kinderen met een Islamitische achtergrond in de klas. Die kwamen soms in conflict met de vrije opvattingen van de kinderen met een Nederlandse achtergrond. Kan met herinneren, dat een Turks meisje haar moeilijkheden illustreerde met de opmerking dat ze al blij was dat haar ouders haar niet zouden uithuwelijken. Ze ging dat voorrecht niet op het spel zetten met los gedrag. De klas reageerde er begripvol op!
Toekomst
Uiteraard heb ik me toen verdiept in de Islamitische opvattingen over seksualiteit en gelezen dat die diametraal stonden tegenover onze opvattingen. De vrouw is “een akker van de man” (2, 233) en een potentiële verleidster. Eva heeft Adam*** immers verleid! Slechts de mannen hebben recht op eigen beleving van seksualiteit. Dat zal tot steeds meer problemen gaan leiden, omdat het gros van de moslims onder aansporing van imams uit hun thuislanden geen duimbreed zal toegeven en zal vasthouden aan die in onze ogen zo kortzichtige houding. Mannen zijn en blijven veroveraars en vrouwen verleidsters die kort moeten worden gehouden door o.a. het dragen van een hoofddoek of boerka: haren schijnen verleidelijk te zijn.
Zolang deze opvattingen op Islamitische scholen en weekend internaten worden uitgedragen zullen de polarisatie, frustratie, schijnheiligheid en conflicten alleen maar gaan toenemen.
Een Nederlandse leerling illustreerde de problemen heel eenvoudig toen hij over de jongens in zijn klas sprak: “Ze willen met jouw zus naar bed, maar als je naar hun zus kijkt slaan ze je in elkaar.”
*Blad uitgegeven door de Nederlandse Vereniging van Seksuele Hervorming (NVSH)
**Pornoblaadjes als Candy stonden gewoon in de schappen.
***Adaam en Hawaa