De trein dendert door en de wethouder trekt nog eens lekker aan zijn stoomfluit.
Afgelopen week verscheen er een kritisch rapport van dr. Tsjalle van der Burg, sporteconoom van de Universiteit van Twente. Hij heeft alle cijfers van het beoogde nieuwe stadion van Feyenoord aan de Maas tegen het licht gehouden en komt tot de conclusie dat de volksclub een veel te grote broek aantrekt. De opbrengsten zijn te ambitieus ingeschat en de kosten te laag. De kans op een faillissement noemt hij ‘zeer groot’. In dat geval is niet alleen de club de lul, maar ook de Rotterdamse belastingbetaler. Want die kan, naar zijn schatting, 150 miljoen euro bijlappen om het kaartenhuis te stutten en totale instorting van stadion en club te voorkomen.
Goldman Sachs gaat geld lenen om de bouw mogelijk te maken. Ze hebben al 17,5 toegezegd om alle adviseurs te kunnen betalen die nu aan het nadenken zijn. En de bank zou geen bank zijn als ze geen flinke zekerheden zou eisen. Nou, dat heeft ze gedaan. Niet alleen heeft Goldman Sachs de Kuip als onderpand voor de lening, maar ook de omzet van Feyenoord. Als het dus misgaat, kunnen stadion en club in buitenlandse handen vallen. Dan gaat de ‘boedel’ naar de hoogste bieder, één of andere Arabische Sjeik of Russische oliemagnaat. Maar de bank weet ook dat de gemeente dat niet laat gebeuren. Die wordt namelijk aandeelhouder. En als boze supporters op de Coolsingel staan te demonstreren omdat hun club naar de mallemoer dreigt te gaan, weten we allemaal wat politici doen. Die plussen 150 miljoen euro bij van uw en mijn belastinggeld, bovenop de 135 miljoen euro die de gemeente al investeert in één van de duurste stadions van Europa.
Het rapport van Tsjalle van der Burg is aan dovemansoren gericht. De Feyenoord City trein dendert door en wethouder Adriaan Visser trekt nog eens lekker aan zijn stoomfluit. In de luxe coupé zitten raadsleden te genieten van hun krantje en croissantje. Door het geraas van de trein en de fluit van de machinist horen ze de waarschuwingen niet dat hun trein recht op een ravijn afgaat. Bovendien kennen ze die negatieve geluiden nu wel. Het is puur het sentiment van een handjevol supporters die hun vertrouwde honk niet wil verlaten, toch? Dat ook oud-burgemeester Bram Peper waarschuwt voor een debacle negeren ze gemakshalve maar even. En ook dat een emeritus hoogleraar van de TU Delft heeft laten zien dat je voor een habbekrats ook met renovatie uit de voeten kan. En ook dat drie wijze heren, onder wie voormalig stadiondirecteur Jos van der Vegt, berekend hebben dat een investering van meer dan 200 miljoen euro niet verantwoord is, dat het tot faillissement van Feyenoord kan leiden en dat er dus gerenoveerd moet worden.
Het pijnlijke is dat de planmakers ook wel weten dat de trein uit de bocht gaat vliegen. Ze zijn echt niet gek, ook al rijden ze in een tunnel en is het zicht daar matig. Het belang van de adviseurs is dat hun rekeningen betaald worden. Dat gebeurt inmiddels. Ze mogen nu al voor 17,5 miljoen declareren.
Het belang van de wethouder is dat hij ‘iets achterlaat’. Het belang voor Feyenoord is dubieus, maar directeur Jan de Jong staat alleen in zijn twijfels. En de gemeenteraad? Van de 45 raadsleden zijn er wellicht een paar die een businessplan kunnen doorgronden, maar ook die trekken niet aan de noodrem. Dat kan je namelijk je politieke carrière kosten.
Geen hoogleraar, oud-burgemeester, sporteconoom of columnist houdt deze trein nog tegen. Hooguit spelen ze later een rol in het onderzoek hoe het zo gruwelijk mis heeft kunnen gaan. Maar de verantwoordelijken zijn dan al weer overgestapt op een andere trein.
*Jos Verveen is auteur, ondernemer en voormalig raadslid.
Stuurt wethouder aan op faillissement Feyenoord?
17 June 2018, 19:56 uur
Columns