Toeristen uit eigen land aantrekken kan

6 March 2020, 23:13 uur
Columns
mainImage

Het gaat goed met het toerisme in onze stad. Het brengt werk en geld in het laadje. Toch valt het me op dat onze plaatselijke politiek en de afdeling toerisme van onze stad één van de meest voor de hand liggende redenen om onze stad te bezoeken nog steeds niet ontdekt hebben.

Wethouder Kasmi heeft gezegd dat we streven naar spreiding van de toeristen en naar een specifiek soort bezoekers. Daarbij wil hij dat de toeristen gaan wandelen en gebruik gaan maken van het openbaar vervoer.

Het lijkt me niet al te moeilijk om daaraan te voldoen.

Natuurlijk heeft onze stad naast de havens (leve de Spido!) enkele grote trekpleisters zoals Blijdorp, de Euromast en de Markthal, maar bekijk je Rotterdam met de ogen van een niet-Rotterdammer dan is er nog iets bijzonders aan onze stad namelijk het Metro-netwerk: Geen enkele Nederlandse stad heeft zo’n uitgebreid stelsel.

Er zijn RET-dagkaarten en ontwikkel daarbij een App waarop precies staat wat bij ieder station te zien of te beleven is? Op zich is het rijden in onze metro voor veel landgenoten gezien de multiculturele samenstelling van onze stad al een belevenis, maar daar hoeft het niet bij te blijven.

Uitgang Meent levert een fantastische blik en korte wandeling in het centrum op; zeker op marktdagen. Churchillplein (Beurs) en halte Stadhuis laten een ander deel van het centrum zien, net als Eendrachtsplein. Even wandelen van het ene station naar het andere over de Oude Binnenweg en de toeristen wijzen op de duidelijk aanwezige brandgrens of slenteren langs de Leuvehaven.

Bij ieder station is wel een bezienswaardigheid. Delfshaven spreekt voor zich, maar ook Coolhaven heeft in de nabijheid heel bijzondere gebouwen. Halte Voorschoterlaan geeft een mooi zicht op enkele rustieke lanen en er staan patriciërswoningen. Over de Lusthoflaan terug lopen naar Gerdesiaweg. Halte Leuvehaven (Spido) en Wilhelminaplein geven een goed uitzicht op de skyline. Kortom vrijwel ieder station heeft iets bijzonders in de nabijheid.

Daarnaast is ook boven de grond op Zuid veel te zien. Wij Rotterdammers zijn eraan gewend, maar voor niet-Rotterdammers is het echt een belevenis om zo door Zuid te rijden.

Als je Parijs en Londen goed wil zien, dan is het aan te bevelen om niet alleen de Metro te nemen, maar deze op sommige stukken in te ruilen voor de bus. Dan pas zijn de verschillende wijken goed te bekijken. Dat kan in Rotterdam ook.

Vanaf Marconiplein met de tram naar het centrum of vanaf Centraal door het Oude Noorden en Crooswijk naar Kralingen. Kortom legio mogelijkheden. Combineer die met kortingen bij winkels en horeca in de nabijheid van diverse stations en de kosten van zo’n combinatie van een RET-kaart en een VVV-app hoeven niet hoog te worden.

Misschien moet je zo’n kaart bij de cruiseterminal voor een habbekrats aanbieden om zo de toeristen, die anders door de hele randstad uitzwermen in Rotterdam te houden. Legio mogelijkheden zoals rijden naar Hoek van Holland en Rhoon. De metro loopt na de Beneluxtunnel ook nog langs havens!

Toch een gewetenskwestie. Moeten we de rustieke en oude centra van Schiedam, Vlaardingen en Maassluis wel onder de aandacht brengen van onze toeristen? En de bus naar Delft of de randstadrail naar Den Haag?

Vooruit, maar alleen als ze meebetalen!