Stel je voor: het is ochtend, elf uur. Je hebt de chaos rond de parallelbaan bij de Van Brienenoordbrug getrotseerd, en de ambtenaren van de verkeerswethouder hebben je via Ridderkerk en de Beverwaard in de richting van IJsselmonde geloodst, zodat je uiteindelijk via Varkenoord en de Laan op Zuid vrijwel automatisch uitkomt bij de Erasmusbrug. En dan is die Erasmusbrug ook nog open. Niet vanwege een ongeluk of een storing, maar omdat er een plezierjacht met een hoge mast passeert. Twaalf minuten lang. We hebben geklokt.
Twaalf minuten klinkt als een zucht, tenzij je in een rij auto's staat die zich op de Laan van Zuid razendsnel uitstrekt tot aan de brug van Varkenoord. Eén boot, honderd auto's, tweehonderd frustraties, want we carpoolen.
Rotterdam is een moderne stad. In principe autovriendelijk, want de VVD levert de verkeerswethouder. De stad is innovatief, internationaal, toekomstgericht. Maar op dit soort momenten voelt het alsof we met één been nog in de vorige eeuw staan. De stad van De Kuip, De Zwaan, De Markthal en De Doelen... wordt elke dag op afroep en op specifieke tijden stilgelegd voor een zeilboot. Zelfs nog ’s middags om kwart voor vier.
Natuurlijk, de Maas is van iedereen. En ja, watersport hoort bij Nederland. Maar de vraag is: moeten we in 2025 nog steeds ons complete stadsverkeer ondergeschikt maken aan een mast van 20 meter hoog? Is dat redelijk – of gewoon onhandig?
We vragen van automobilisten dat ze zich aanpassen aan milieuzones, lage-emissiezones, fietszones en milieuvriendelijke routes. Maar als we de stad echt duurzaam en leefbaar willen houden, moeten we ook kritisch kijken naar wat we toestaan op ons water. Pleziervaart met hoge masten door een druk stadscentrum laten varen, met als gevolg open bruggen, files en vertraging, het is allesbehalve efficiënt – laat staan duurzaam.
Het is dus tijd voor de VVD-verkeerswethouder om keuzes te maken. Wat we nodig hebben, is niet een brug die open gaat voor een hobby, maar een beleid dat openstaat voor de realiteit van een grote drukke stad. Een stad die beweegt. Die vooruit wil. Zonder telkens stil te moeten staan voor een zeilboot van iemand die met een ochtendwijntje door de stad vaart. Gekkenwerk.