Binnenschippers kunnen in Maashaven blijven

7 March 2019, 01:07 uur
Haven
mainImage
Maashaven

De aanleg van het duurzame getijdenparkproject in de Maashaven gaat niet ten koste van de binnenvaart. Wel is besloten de voormalige pontons in het midden van de haven niet te laten terugkeren. Maar dat hoeft geen belemmering te zijn voor het aantal binnenvaartschepen dat in de regel in de Maashaven aanlegt en ook niet voor de ligplaatskwaliteit. Hiermee is de vraag beantwoord van raadslid Dennis Tak, die als vertegenwoordiger van de coalitiepartner Partij van de Arbeid waarschijnlijk even vreesde dat bij al die duurzaamheidsuitvoeringen van coalitiepartner GoenLinks geen rekening was gehouden met de belangen – zoals hij schreef – ‘’van de schippers en havenarbeiders, die Rotterdam groot hebben gemaakt.’’

‘’De wereldstad van nu hebben wij de danken aan de noeste arbeid die zij geleverd hebben. De PvdA in Rotterdam hecht er daarom dan ook veel waarde aan dat er voor binnenvaartschippers ruimte blijft in onze uitdijende stad door middel van aanlegplekken nabij het stadscentrum’’, aldus Tak.

Het antwoord van het college heeft zijn twijfel weggenomen. In een brief aan de Raad laat burgemeester Aboutaleb weten ‘’dat het ligplaatsenplan in 2017 door Port of Rotterdam is vastgesteld’’ en dat dit ruimte geeft aan de binnenvaart ‘’in gelijke capaciteit als voorheen.''

''Maar'', voegt hij eraan toe, ''tegelijkertijd biedt de nieuwe indeling van de Maashaven ook kans voor andere ontwikkelingen.’’