Dagblad010 | VVD Rotterdam wel trots op de cruiseboten

VVD Rotterdam wel trots op de cruiseboten

mainImage
Dieke van Groningen (rechts) met CruisePortRTM-directeur Mai Elmer

Raadslid Dieke van Groningen van de Rotterdamse VVD bepleit al geruime tijd de komst van walstroom voor cruiseschepen en bijvoorkeur groene stroom.

Dat is binnen de coalitie in Rotterdam een ander standpunt dan van GroenLinks, dat een radicaal verbod van cruiseschepen in de binnenstad voor ogen heeft. Tijdens de komende wereldhavendagen zal een groene protestmars daar aandacht aan besteden.

De VVD zet in voor de gulden middenweg. Reden voor Dieke van Groningen om een werkbezoek te brengen bij CruisePortRTM en zich te laten informeren over de koerswijzigingen van de cruisemaatschappijen zelf: zoals afvalrecycling, omzetten van waswater naar drinkwater tot afvangen van damp door filters en varen op LNG!

‘’Op naar de meest duurzame cruiseterminal van Europa!’’, liet Van Groningen redelijk gerustgesteld weten na haar bezoek en dat klonk anders dan de dreigende woorden van GL-raadslid Jeroen Postma, die de CO2-uitstoot van de cruiseschepen wil verplaatsen naar de Maasvlakte en dit zijn partijgenoten laat nazeggen zonder dat ze zich in de materie en de ontwikkelingen op dit punt hebben verdiept. 

Allard Castelein, de president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, heeft overigens al schouderophalend afstand genomen van dat plan. Hij kon zich niet voorstellen dat dagjestoeristen blij zouden kunnen zijn om temidden van de industrie op de Maasvlakte te worden afgezet om vervolgens met bussen naar de stad te gaan.

CNG en LNG

In het kader van een tussenweg is bij AIDACruises de AIDAnova overigens al het eerste schip dat volledig wordt aangedreven op LNG: vloeibaar aardgas. Het schip werd in augustus 2018 gedoopt. Weliswaar is LNG geen groene brandstof, maar wel een stuk minder vervuilend dan stookolie. Het gebruik van CNG en LNG kunnen de dampen met 75% verminderen.

De discussie over de schadelijke stoffen kwam op gang na een bericht in The Guardian, dat de uitstoot van één groot cruiseschip gelijk staat aan die van ongeveer 84.000 auto’s. In specialistische havenkringen is dat later overigens ontkend, maar toen was de politiek er al zonder kennis van zaken mee aan de haal gegaan.

Cruiseschepen moeten voor ruim 8000 mensen elektriciteit opwekken. Daarom laten ze tijdens de dagelijkse bezoeken aan de Wilhelminakade hun generatoren draaien. Het milieu wordt hiermee belast en het geeft bovendien herrie. De klachten schijnen overigens mee te vallen, omdat de bewoners ter plekke wisten dat de schepen er al waren voordat zij er kwamen wonen. Niettemin kan met walstroom de kerk in het midden worden gehouden en wordt dit dus ook door de VVD bepleit.