Elk jaar vervangt Rotterdam in de stad op zo’n twintig kruispunten de verkeerslichten. Want elke 15 jaar moet een verkeerslicht vernieuwd worden.
‘Voordat verkeerslichtpalen bijna omvallen of de rode, oranje en groene lampen onzichtbaar worden, willen we ze vervangen’, vertelt verkeerslichtdeskundige Hans van Run. Zo worden dit jaar bijvoorbeeld de verkeerslichten bij de Kralingse Zoom vervangen.
‘Voordat verkeerslichtpalen bijna omvallen of de rode, oranje en groene lampen onzichtbaar worden, willen we ze vervangen’, vertelt Van Run. ‘Maar ook voordat ze eventuele storingen gaan geven, zodat ze bijvoorbeeld op zwart gaan. Want dan zouden mensen zelf moeten bepalen wanneer ze kunnen rijden. Dat is gevaarlijk en dat willen we niet.’
Bij de vervanging van de verkeerslichten vernieuwt de gemeente ook de software van de verkeerslichten. Van Run legt uit: ‘Verkeerslichten zijn best slim. Nou ja, er zit slimme software in. Ze staan met elkaar in verbinding en weten van elkaar wat ze doen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld op het juiste moment groen geven als er verkeer is. Zodra dat verkeer weg is, wordt het licht rood en mag ander verkeer groen krijgen. Om dat goed te laten werken gebruiken we steeds de nieuwste software.'.