188.000 pakken koffie voor Voedselbanken Nederland

18 February 2022, 10:50 uur
Landelijk
mainImage
Brian Lubking
(V.l.n.r. Henk Foekens Voedselbanken, Ellen van der Linde D.E, René Froger ambassadeur Voedselbanken en Jaap Stelling Lionsclubs).

Een kop koffie is voor ruim een miljoen Nederlanders die onder de armoedegrens leven, een product dat een flinke hap uit het beschikbare budget neemt. Ook voor de klanten van de voedselbanken in Nederland is een dagelijks bakje koffie dus niet vanzelfsprekend. Daarom zamelt Lionsclubs Nederland al 10 jaar lang door het hele land waardepunten van Douwe Egberts in, om deze vervolgens te kunnen verzilveren tegen D.E Aroma Rood pakken koffie. De koffiefabrikant verhoogt de opbrengst altijd met 20%. In dit 10-jarig jubileumjaar kan Jaap Stelling van Lionsclubs Nederland (rechts op de foto) daardoor 188.000 pakken koffie overhandigen aan René Froger (midden op de foto) als ambassadeur van Voedselbanken Nederland.

De jaarlijkse actie van de Lionsclubs startte afgelopen november. 150 Lionsclubs en 60 voedselbanken plaatsten, verspreid over het hele land, honderden inzameldozen. Via plaatselijke media was te zien waar deze verzamelpunten waren. Wanneer er geen inzamelpunt in de buurt was, konden mensen hun waardepunten opsturen naar Lionsclubs Nederland. Jaap Stelling van Lionsclubs zegt: ‘Vorig jaar hadden we onverwacht een recordaantal punten verzameld. We hebben dat dit jaar niet kunnen overtreffen, maar ondanks gesloten verzamelpunten door corona, hebben we toch maar weer 92 miljoen waardepunten weten in te zamelen. Mede doordat mensen het hele jaar door hun punten ook konden doneren via de post en online is het jubileumjaar een succes geworden.’

De ambassadeur van Voedselbanken Nederland, René Froger, vult aan: ‘In mijn 10 jaar ambassadeurschap is het nog steeds zo hartverwarmend om te zien hoeveel mensen bereid zijn elkaar te helpen. Mede dankzij hen is een lekker kopje koffie voor nog meer mensen bereikbaar.’