Het aantal mensen dat in het verkeer is omgekomen is vorig jaar met ruim een kwart gestegen. Het ging in 2022 om 737 verkeersdoden, 155 meer dan in 2021, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral fietsende 75-plussers zijn vaker slachtoffer.
Het aantal verkeersdoden is het hoogst sinds 2008. Onder het totaalaantal verkeersslachtoffers zaten 291 mensen op de fiets. Dat is volgens het CBS het hoogste aantal sinds het begin van de registratie in 1996.
Onder 75-plussers nam het aantal fatale ongelukken het sterkst toe. En dan vooral op de fiets: 150 in 2022, tegen 94 het jaar ervoor.
Van de omgekomen fietsers, overleed bijna de helft door een aanrijding met een (bestel)auto. Een kwart verongelukte zonder botsing. Zij kwamen ten val door bijvoorbeeld een onwelwording, een verkeerde stuurbeweging, een slecht wegdek, gladheid, of een voet tussen de spaken.
Met 140 dodelijke verkeersslachtoffers is Noord-Brabant het gevaarlijkst. Het zijn er daar een kleine vijftig meer dan in 2021. Daarna volgen Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Holland, die ook alle drie een toename zagen. In de provincie Utrecht daalde het aantal verkeersdoden. In Drenthe, Overijssel en Zeeland verdubbelde het aantal vergeleken met 2021.
In het verkeer kwamen net als in voorgaande jaren meer mannen (522) dan vrouwen (215) om het leven. Begin deze eeuw was het aantal verkeersdoden jaarlijks ruim duizend. Daarna zakte het aantal geleidelijk tot 570 in zowel 2013 als 2014.
Minister Mark Harbers
Het feit dat het aantal verkeersdoden vorig jaar flink is gestegen, onderstreept de noodzaak om extra in te zetten op verkeersveiligheid, reageert minister Mark Harbers (Infrastructuur). Hij spreekt van pijnlijke cijfers. "De stijging is niet onverwacht, maar wel verontrustend."
"Het aantal verkeersslachtoffers moet omlaag door de Nederlandse wegen en fietspaden veiliger te maken", zegt Harbers. Dat gebeurt volgens hem onder meer door de 50 miljoen euro die naar vernieuwende maatregelen voor fietsveiligheid is gegaan en de 200 miljoen euro die deze coalitieperiode extra naar N-wegen gaat.
In 2018 presenteerden kabinet, provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties nog een actieplan om het aantal verkeersdoden drastisch terug te brengen. Het doel was zelfs om in 2030 geen verkeersdoden meer te hebben.
Door: ANP