Alles uit de kast om vaccinatiegraad op te krikken

7 October 2021, 08:51 uur
Landelijk
mainImage
ANP

De vaccinatiecampagne tegen het coronavirus gooit het over een andere boeg, schrijft het AD. Zo wordt voorafgaand aan de nieuwe James Bond-film in de bioscoop een voorlichtingsfilmpje vertoond, speciaal gericht op jongeren.

Tijdens de campagne worden niet langer alle doelgroepen aangesproken om een prik te gaan halen, maar wordt gericht ingezet op speciale doelgroepen, zoals jongeren of gebieden waar de vaccinatiegraad laag is. Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid benadrukt: "Na de grootschalige campagne gericht op álle doelgroepen, zetten we nu alles op alles om ook de laatste 14 procent te bereiken."

GGD’s ondernemen hiervoor meerdere nieuwe initiatieven, blijkt uit een inventarisatie van de krant. Zo loopt er tijdens het zogenoemde ‘prikangstuur’ een hond rond om mensen rustig te maken en is er voor degenen met angst voor naalden een virtual reality bril ter afleiding. Ook nemen sleutelfiguren filmpjes op die via WhatsApp worden verspreid en zijn er pop-up-locaties waar je je meteen kunt laten vaccineren. Theehuizen, uitzendbureaus van arbeidsmigranten, moskeeën, bibliotheken en taalmaatjes worden ingeschakeld om de vaccinatiegraad op te krikken.


Door: ANP