Bezoek aan Nederlandse films in 2024 met 20 procent gestegen

7 January 2025, 17:09 uur
Landelijk
mainImage
ANP

Hoewel het totale aantal bioscoopbezoekers vorig jaar met 7 procent afnam ten opzichte van 2023, steeg het aantal bezoekers van Nederlandse films met 20 procent. In totaal werden vorig jaar ruim 29,3 miljoen bioscoopkaartjes verkocht. De Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) presenteerde deze cijfers dinsdag.

Nederlandse films trokken vorig jaar bijna 840.000 bezoekers meer dan het jaar ervoor, wat neerkomt op ruim 5,1 miljoen bezoekers. Het was daarmee voor het eerst in negen jaar dat er zoveel mensen naar een Nederlandse film gingen. "Het eerste halfjaar was echt een 'bumpy road', want in 2023 was er een grote staking in Amerika en daardoor werden veel Hollywoodfilms vertraagd. Dat had toch wel enorme effecten op het bioscoopbezoek in Nederland, want Amerikaanse films zijn gewoon een heel belangrijk onderdeel daarvan. Maar de Nederlandse films waren wel echt heel belangrijk om die 'bumpy road' positief af te vlakken", zegt NVBF-voorzitter Boris van der Ham.

De best bezochte bioscooptitel was afgelopen jaar de animatiefilm Inside Out 2 met bijna 1,4 miljoen bezoekers. Ook de animatiefilm Despicable Me 4 trok een miljoenenpubliek. Loverboy: Emoties Uit was met bijna 377.000 bezoekers de best bezochte film van eigen bodem, gevolgd door Bon Bini: Bangkok Nights met bijna 322.000 verkochte kaartjes. Op de derde plaats volgt Verliefd op Bali met bijna 273.000 bezoekers.

De NVBF-voorzitter pleit ervoor om meer te blijven investeren in de Nederlandse filmtheaters en bioscoopsector. "We blijven onverstoord investeren in aantrekkelijke zalen en concepten. We leunen niet achterover", meent Van der Ham. "En zorg ervoor dat de Nederlandse film sterk blijft en nog sterker wordt. Zelfs films met een zwaar onderwerp als dementie, zoals De Terugreis, blijken het dan hartstikke goed te doen. Dat is alleen maar een mooie oproep voor het komend jaar en de jaren hierna dat de Nederlandse film ook echt in de lift moet blijven zitten om ervoor te zorgen dat we als bioscoopsector minder kwetsbaar zijn voor de grillen uit Hollywood."
 

 


Door: ANP