Jongeren hebben een volkomen verkeerd beeld van hoe je je als man moet gedragen, vinden enkele organisaties. Om dat bij te stellen beginnen ze een campagne. Die begint vrijdag in de kantine van FC Breukelen, met acteur en rapper Pjotr, die zich als uithangbord aan de oproep heeft verbonden.
De campagne is gericht tegen wat jongeren op internet zien, bijvoorbeeld van influencers als Andrew Tate. Volgens kenniscentrum Rutgers, een van de initiatiefnemers, benadrukken mensen als Tate continu "dat 'echte mannen' de baas zijn over hun vrouw en dat je als man geen emoties mag tonen". Waar de initiatiefnemers zich ook aan storen, is dat jongeren bij voetbalclubs "voor homo worden uitgemaakt als je niet presteert".
Als jongeren dat constant te horen krijgen, ontstaat een groepsdruk waarbij ze niet kwetsbaar mogen zijn en zichzelf moeten bewijzen "ook als dat tegen hun eigen gevoel ingaat, met vervelende gevolgen voor de jongens en hun omgeving". Kleine opmerkingen worden grote problemen, en kunnen uiteindelijk leiden tot "eenzaamheid, overmatig drank- en drugsgebruik en depressies".
De campagne is vooral gericht op jongeren op het platteland. Daar is "de druk om bij de groep te horen namelijk nog sterker", aldus de organisaties, en bovendien zijn daar minder voorbeelden te vinden van mannen die niet voldoen aan het stereotype beeld van een man.
Als onderdeel van de campagne is een film gemaakt, die via sociale media wordt verspreid. Docenten en jongerenwerkers krijgen een methode om met jongeren over mannelijkheid en groepsdruk te praten. Verder komt er informatie op jongerenplatform seggsy.nl te staan.
De campagne heet 'Kleine dingen !@#%? worden grote !@#%? dingen'. Het is een initiatief van de kenniscentra Rutgers (seksualiteit) en Atria (emancipatie), homobelangenorganisatie COC, de Nationale Jeugdraad, Femmes for Freedom, Colored Qollective en de Stichting Plattelands Jongeren.
Door: ANP