De populairste kook- en eetgewoonten in Nederland

7 December 2020, 10:33 uur
Landelijk
mainImage
Pixabay

Maaltijdboxenleverancier HelloFresh kijkt mee in de Nederlandse keukens en introduceert The Food at Home Index. Deze index is tot stand gekomen na het analyseren van bestellingen en Google-zoekopdrachten. Ook heeft HelloFresh de huidige kook-trends in Nederland onderzocht.

And te winner is ... Italië!
HelloFresh benoemt de Italiaanse keuken tot meest populair bij de Nederlanders, tussen maart en september 2020 werd zelfs een record aantal bestellingen geplaatst. Het aantal bestelde pastagerechten steeg in 2020 met maar liefst 50% ten opzichte van dezelfde periode in 2019 volgens de index!

Ook fusion gerechten en de Aziatische keuken blijken aan populariteit te winnen in de Nederlandse huishoudens ten opzichte van voorgaand jaar. De Nederlandse keuken blijkt juist minder in de smaak te vallen in 2020. In een jaar waarin buitenlandse uitstapjes niet tot de mogelijkheden behoren, reist de Nederlander de wereld rond met recepten uit verschillende internationale keukens.

Er wordt in Nederland meer tijd aan koken en het ontdekken van recepten besteed. Nederlanders zoeken vooral naar het koken van meer uitgebreide recepten; moeilijkere gerechten die meer tijd in beslag nemen. Opvallend is dat er sinds maart maar liefst 250% meer naar 'uitgebreid koken' is gezocht dan exact een jaar daarvoor.

Vlees of vegetarisch?
Uit de analyse van HelloFresh komt naar voren dat vegetarische gerechten het populairst zijn. Dit is ook terug te zien in het aantal bestellingen van vegetarische gerechten, want het percentage vegetarische bestellingen is gestegen tot 39% van het totaal in de afgelopen zes maanden.

Gezond eten en bowls zijn populair
Pastagerechten zijn duidelijk een trend bij de Nederlander in 2020. Tevens zijn bowls (bijvoorbeeld burrito- of sushi bowls) en balans recepten populair. Die laatste zijn maaltijden boordevol groenten. De zoekterm 'bowl recepten' is met 23% gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Hieruit maakt HelloFresh op dat deze gezonde variant van comfort food aan populariteit stijgt onder de Nederlanders. Nederlanders zochten 22% vaker naar 'gezonde recepten' in zoekmachine Google in de periode maart tot september 2020 ten opzichte van diezelfde periode een jaar geleden.