Wanneer we het over streamen hebben kunnen we het over twee verschillende zaken hebben. Het streamen van films en series via een van de vele diensten zoals Videoland en Netflix is niet meer uit ons leven weg te denken. Daarnaast is er ook livestreaming waarbij de video direct ‘live’ gedeeld wordt.
Doordat video’s direct gedeeld worden, kunnen ze dus niet bewerkt of geknipt worden, waardoor een heel andere ervaring gecreëerd wordt. Kijkers hebben veel meer binding met wat en wie ze zien, zeker doordat ze door middel van gelijktijdig gebruik te maken van een chat direct kunnen reageren en discussiëren met andere kijkers.
De meest populaire streaming-dienst, Twitch, omschrijft het op hun website als volgt:
“Twitch is meer dan een live streaming-dienst. Het is een plek waar streamers zoals jij de dingen waar ze van houden kunnen delen met een community van miljoenen mensen, en waar ze een klein plekje voor zichzelf kunnen creëren op het internet. Twitch is een plek waar je live je stem kunt laten horen, net als je publiek.”
Juist door deze betrokkenheid ontwikkelen streamers vaak een trouwe schare volgers, volgers die wanneer ze zich op een kanaal abonneren, daarvoor moeten betalen en daarmee naast advertenties voor inkomsten kunnen zorgen. Toch zijn advertentie en abonnees vaak niet voldoende voor de makers en laten zij zich ook regelmatig sponsoren.
Zoals we eerder schreven met betrekking tot cryptomunten, die ook vaak juist op dit soort platformen aangeprezen worden, zijn lang niet alle streamers neutraal en transparant over de producten en diensten die zij aanbieden. Voorwaarden voor aantrekkelijke instap bonussen of de daadwerkelijke risico’s van het handelen in ongereguleerde valuta’s wat cryptocurrencies zijn, worden niet of nauwelijks vermeld.
Hoewel Twitch zijn horizon verbreed heeft en tegenwoordig gebruikt wordt bij bijna letterlijk alles wat je kunt verzinnen te streamen, is het oorspronkelijk een platform waarop gamers hun spellen streamen. Dit is nog steeds terug te zien in de kijktijd van de meest favoriete categorieën. De top negen meest gestreamde games hebben een totale kijktijd van minimaal 500 miljoen uur, terwijl de meest populaire categorie in niet-gaming daar de helft van haalt.
Wat hierbij opmerkelijk is, is dat het daar de categorie “Slots” betreft, waarmee online gokkasten bedoeld worden. In 2021 hebben kijkers in totaal 287 miljoen uur gekeken naar mensen die op fruitautomaten speelden. Als we op de site TwitchMetrics de laatste cijfers bekijken zien we dat er afgelopen maand op een willekeurig moment gemiddeld bijna 58 duizend mensen verdeeld over 86 kanalen naar slots aan het kijken waren.
Deze cijfers vertonen bovendien nog een stijgende lijn, eind vorig jaar keken er gemiddeld zo’n 30 duizend mensen tegelijk en ook dat was nadat het voor streamers al verboden was om affiliate links en bonus codes voor online casino’s te verstrekken. Het probleem was namelijk dat de meeste links niet naar veilige online casino's verwezen, maar naar casino’s zonder vergunning, of een vergunning in bijvoorbeeld Curaçao, die zeer slecht aangeschreven staan.
Waarom zoveel streamers hun kijkers aan risicovolle zaken als crypto’s en gokken bloot willen stellen? Als je de verhalen moet geloven lopen de bedragen waar het bij degelijke sponsordeals over gaat in de miljoenen. Streamer ‘Mizkif’ zou een aanbod van 10 miljoen hebben ontvangen (maar deze hebben afgewezen) en een andere streamer ‘xQc’ heeft in een interview aangegeven dat zijn volgens in totaal bijna 120 miljoen dollar hebben verloren met de promotiecodes die hij via zijn stream verspreidde.
Omdat affiliate vergoedingen (de commissies die affiliate partners van casino’s ontvangen) op kunnen lopen tot tientallen procenten, is het niet vreemd dat xQc nogal luchtig over zijn eigen verliezen van opgeteld 2 miljoen praat.
Livestreaming is een uitstekende vorm van vermaak en ook het zelf spelen van een gokspelletje of handelen op de cryptobeurs op zijn tijd kan geen kwaad, zolang alle communicatie over de risico’s en kansen maar eerlijk en duidelijk verteld worden.
Wanneer je je bewust bent van de (financiële) belangen van iemand die jou tijdens een stream iets aan probeert te praten, kun je op tijd afstand nemen, bijvoorbeeld door weer eens te kijken wat er allemaal nieuw is op Netflix.