Handelsoorlog zal haven Rotterdam raken, zegt topman Havenbedrijf

21 February 2025, 14:46 uur
Landelijk
mainImage
ANP

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

Wat de precieze impact op bijvoorbeeld de overslag in Rotterdam zal zijn, is volgens de haventopman moeilijk te zeggen. Hij rekent wel voor dat Europa via de Rotterdamse haven 52,5 miljoen ton verhandelt met de Verenigde Staten. Daarbij importeert Europa ruim 44 miljoen ton uit de VS via Rotterdam, waarvan een groot deel olieproducten en ruwe aardolie. De Europese export naar de Amerikaanse markt via de haven bedraagt 7,5 miljoen ton, waarbij het ook voor een groot deel om energieproducten gaat.

Het ligt volgens Siemons niet voor de hand dat de VS daar tarieven op instellen, omdat Trump juist meer Amerikaans gas wil exporteren en heffingen dat duurder maken. "Maar ik lees ook kranten en zie wel vaker dingen die ik onlogisch vind, maar men in Washington wel logisch vindt", waarschuwde hij.

Investeringsklimaat

Siemons noemde het voor de positie van Noordwest-Europa belangrijk dat het investeringsklimaat voor de industrie in het havengebied goed blijft. Hij herhaalde ook de eerder in een brandbrief aangehaalde problemen voor deze bedrijfstak.

"Ik heb het over een Gunvor, dat zegt hier geen geld te kunnen verdienen. Indorama dat hier sluit als producent van pet, dat is het topje van de ijsberg. We praten met industrieën die niet allemaal genoemd willen worden, die hebben het moeilijk", zei hij. "Het is niet iets waardoor morgen iedereen zijn deuren sluit, maar het wordt een ramp in slow motion als we niet iets doen met elkaar."

Concurrentiepositie

Het Havenbedrijf Rotterdam trekt samen met bijvoorbeeld de Antwerpse haven op om zorgen over de concurrentiepositie aan te kaarten in Brussel. Voor de Rotterdamse industrie gaat het volgens hem om te veel regels, hoge elektriciteitsprijzen in vergelijking met de VS, netcongestie en het stikstofprobleem. Die zitten ook investeringen in vergroening van de industrie dwars.

"Maar het positieve is dat onze boodschap lijkt aan te komen", zegt Siemons, die erop wijst dat de Europese Commissie volgende week met plannen komt om de Europese industrie concurrerend te houden en te verduurzamen.
 

 


Door: ANP