Japanse telecombedrijven zetten in op cryptocurrency

12 April 2024, 09:32 uur
Landelijk
mainImage
Depositphotos

Het lijkt tegenwoordig wel alsof de hele wereld overstag gaat voor cryptocurrency. In de Verenigde Staten gaf de SEC recent goedkeuring voor crypto-ETF’s, de Europese Unie rolt dit jaar overkoepelende cryptoregulatie uit, landen zoals China en Rusland komen met hun eigen CBDC’s op de markt, El Salvador heeft Bitcoin aanvaard als wettig betaalmiddel, enzovoort.

De cryptomarkt heeft de laatste tijd dan ook een enorme groei gezien, met als beste voorbeeld Bitcoin. De eerste, bekendste en populairste cryptomunt heeft recent een nieuwe piekwaarde bereikt van meer dan $70.000 per stuk. Naar verwachting zal BTC nog voor het eind van 2024 de kaap van $100.000 overschrijden, een historisch moment. Ook de meest veelbelovende cryptomunten van het moment doen het goed, zoals crypto-expert Ilyaas Sari van Techopedia aangeeft. Kortom, de hele cryptowereld is aan het “boomen”.

Ook Japan laat van zich horen, met een recent nieuwsbericht dat Japanese telecombedrijven de web3-ruimte gaan betreden. NTT Digital, een dochteronderneming van communicatiereus NTT (Nippon Telegraph and Telephone), zal tegen eind 2024 een crypto-wallet lanceren. Hiervoor werken ze samen met het Amerikaanse now.gg-platform.

Op zich geen spectaculair nieuws, want er zijn immers reeds dozijnen kwalitatieve crypto wallets op de markt. De wallet van NTT zal zich echter voornamelijk richten op zakelijk gebruik, met een vrij ruwe titel “Scramberry WALLET for Business”. Wellicht komen ze later nog met een meer catchy naam naar voren.

Wat dit ook erg interessant maakt, is het feit dat NTT veruit de grootste telecomprovider van Japan is. Dit is dus geen klein nichebedrijfje dat zich nog moet bewijzen, maar een vaste waarde in de Japanse (en ook de globale) economie. De NTT Digital-tak van NTT is volledig gewijd aan web3- en blockchain-technologie.

Het bedrijf liet weten dat ze gebruikers en game-providers een veiligere manier willen aanbieden om met crypto assets om te gaan. Hun wallet zou via een API innovatieve toepassingen mogelijk maken, en zou ook compatibel moeten zijn met NFT’s en andere cryptogerelateerde zaken.

Naast de zakelijke toepassingen en het vereenvoudigen van toegang tot crypto voor zakelijke klanten, zal de wallet ook een veilige gamingervaring moeten bieden aan de ongeveer 600 miljoen now.gg-gebruikers.

NTT wil dus meer waarde en kansen creëren in de cryptogaming-wereld, een sector die de laatste jaren enorm aan het opkomen is. Met het now.gg-platform is het immers mogelijk om mobiele games naar de cloud te brengen en om games in een webbrowser te spelen. De wallet zal hier monetisatie aan toevoegen, bijvoorbeeld in de vorm van NFT’s.

NTT is zeker niet het eerste Japanse telecombedrijf dat zich in de cryptowereld waagt. Eerder al kwam de KDDI Corporation naar voren met hun investeringen in een Japans Play-to-Earn-tokeninitiatief. Dit is opnieuw een vorm van crypto gaming, wat blijkbaar wel in de smaak valt in Japan. KDDI had in 2022 reeds belegd in een web3-fanplatform.

Ook Rakuten, een bekende naam in de telecom- en zakenwereld van Japan, is niet bij de pakken blijven zitten. Zo hebben ze reeds in 2021 een crypto wallet gelanceerd, en kunnen gebruikers hiermee Bitcoin en andere cryptomunten gebruiken bij meerdere webshops doorheen het land.