De kritiek op contentmanager Remco van Westerloo van NPO 1 zwelt aan nu de zender al zeker een jaar gebukt gaat onder opvallend sombere kijkcijfers, schrijft het AD. Wat is er toch aan de hand bij van oudsher hét tv-kanaal van Nederland? "Dit is een rampenfonds aan het worden."
Tieners tegen kwalen, Koers van de kameraden, Op de barricade, Onderaan de streep, Deze week in de reclame, De Reünie, The biohack project en Out of office. Het is slechts een greep uit de vele (veelal recente) programmatitels van NPO 1 die bedroevend weinig kijkers trokken of zelfs genadeloos flopten. Dat is zeldzaam voor het vlaggenschip van de publieke omroep, die momenteel ook nog kampt met een monsterbezuiniging (ruim 150 miljoen euro per 2027).
De NPO zelf zegt geen kijkcijferprobleem te zien. Er gaan ook dingen goed.
De cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) liegen er niet om. In 2020 noteerde NPO 1 tussen 18.00 uur en middernacht nog een marktaandeel van 24,9 procent in de doelgroep 6 jaar en ouder. Vervolgens is - minus de maanden met het EK en WK mannenvoetbal, dat per definitie veel kijkers mobiliseert - een dalende lijn zichtbaar tot 21,8 procent in de eerste 6 maanden van 2025.
Door: ANP