Vorige week kondigde staatssecretaris Mariëlle Paul van Onderwijs aan dat er meer focus komt op taal en rekenen. Uit onderzoek aan de VU blijkt dat kinderen uit gezinnen met een lagere sociaal-economische status het dan extra moeilijk krijgen, schrijft Het Parool.
De sociaal-emotionele problemen die kinderen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status in groep 3 van de basisschool ervaren, nemen niet af naarmate ze ouder worden. Sterker: ze zijn tegen de tijd dat ze in groep 8 zitten nog steeds hetzelfde of toegenomen, blijkt uit onderzoek van ontwikkelingspsycholoog Nil Horoz, die dinsdag haar proefschrift verdedigt aan de Vrije Universiteit.
Nederlandse scholen zijn dus vooralsnog niet in staat om de ongelijkheid in de ontwikkeling van kinderen terug te dringen.
"Je kunt niet leren als de basis er niet is," zegt Horoz. "Kinderen moeten zich op sociaal-emotioneel gebied ontwikkelen, goed met vrienden kunnen omgaan, zich fijn voelen in de nabijheid van hun klasgenoten. Dit zijn allemaal basisbeginselen waarop je verder kunt bouwen."
Door: ANP