Sinds het van kracht worden van de nieuwe gokwet zijn er gemiddeld 2,2 miljoen mensen per dag blootgesteld aan gokreclames op de zenders van de NPO. Dat was in een jaar goed voor 7,5 miljoen euro aan omzet, blijkt uit cijfers die het AD heeft opgevraagd bij Ster.
Het afgelopen jaar werden dagelijks gemiddeld vijftien kansspelspotjes, goed voor zeven minuten reclame, via Ster uitgezonden op de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). "We worden al sinds oktober vorig jaar, toen de nieuwe wet inging, overspoeld met gokreclames, met als gevolg dat er nu veel meer mensen gokken", vertelt kansspelonderzoeker Tony van Rooij van het Trimbos Instituut. "De bedoeling was om de illegale gokkers te verleiden legaal te gaan gokken, maar we zien de hele gokmarkt groeien."
De cijfers van Ster omvatten alleen het aantal reclames voor risicovolle kansspelen. Dat zijn spelen waarbij je snel weet of je wint of verliest. Deze reclames mogen volgens de wet alleen uitgezonden worden tussen 21.00 en 06.00 uur de volgende dag. "Neem je ook cijfers van de commerciële media, het internet en de banners in de winkelstraten mee, dan is de impact nog groter", stelt Van Rooij.
Door: ANP