Bougies zijn een integraal onderdeel van het ontstekingssysteem en worden gebruikt om het brandstof/luchtmengsel in de cilinders van de motor tot ontbranding te brengen door de elektrische vonk die zich vormt tussen de elektroden van de bougie. Bougies moeten om de 30-90 duizend kilometer worden vervangen, wat afhangt van de bedrijfsomstandigheden van de motor, het soort bougies dat is gemonteerd en het materiaal ervan.
De belangrijkste fabrikant van bougies is een bedrijf als NGK.
Bougie NGK LPG Laser Line is 16 mm breed en geschikt voor voertuig upgrades.
LPG Laser Line bougies zijn dubbele bougies gemaakt van edelmetaal en speciaal ontworpen voor gebruik in motoren die op gas werken. De verbranding van gas is heel anders dan die van benzine en vereist bougies die speciaal voor deze omstandigheden zijn ontworpen.
Het mengsel van gas en lucht is moeilijker te ontbranden. Er is meer ontstekingsspanning nodig en de kans op een defecte bobine neemt toe. In deze situatie helpt een dunne middenelektrode met een laser-gelaste iridium tip, die minder ontstekingsspanning vereist. De afstand tussen de elektroden is ingesteld op een minimumafstand van 0,8 mm. Bij gasverbranding ontstaan hogere temperaturen. Conventionele elektroden en behuizingsmaterialen slijten sneller. Maar niet iridium, dat in de midden-elektrode van de LPG Laser Line bougie gebruikt wordt. Voor hetzelfde doel is de zij-elektrode voorzien van een geïntegreerd platina inzetstuk.
Wat is het geheim van deze automotive bougies?
Volgens de statistieken is de meerderheid van de bestuurders overgeschakeld op aardgas in plaats van de gebruikelijke brandstof - benzine. Helaas is zo'n drastische verandering slecht voor auto's, en ze moeten worden opgewaardeerd. Daarom zijn er aardgasbougies ontwikkeld. Er zijn acht bougie-opties in deze lijn.
Wat zijn de bijzondere kenmerken van deze onderdelen?
De bougies hebben verschillende sterke punten die zeker moeten worden benadrukt.
● Deze bougies hebben minder spanning nodig om succesvol te werken. Het is een feit dat de verbranding van gas en lucht veel moeilijker is, zodat u speciale kaarsen voor de auto nodig heeft.
● Een nieuwe elektrode, die wordt gekenmerkt door een minimale lengte. Hiermee werken de bougies veel efficiënter.
● Omdat de verbranding van gas veel moeilijker is, slijten de kaarsen vaak, zodat ze van de duurzaamste materialen moeten zijn gemaakt. Deze bougies zijn gemaakt van sterke legeringen, waardoor ze lang meegaan.
Als de nieuwe bougies snel verkleurd en vervuild zijn, en de motor opnieuw doen haperen, dan zijn de volgende mogelijkheden mogelijk:
● de bougies zijn niet goed op elkaar afgestemd;
● er is een namaak- of defect product aangeschaft;
● de motor werkt met een laag benzine- of oliepeil;
● er zijn motorstoringen die de nieuwe bougies snel buiten werking stellen;
Tenslotte willen wij er nogmaals op wijzen dat zowel de bougies als de bougiekabels verbruiksartikelen zijn, d.w.z. dat zij met bepaalde tussenpozen volledig moeten worden vervangen. Als er eerder een storing in de motor is geweest, die parallel de bougies heeft uitgezet, dan is het na het verhelpen van zo'n motorstoring aan te bevelen om ook de set bougies te vervangen.