Terugblik op geschiedenis van het rood-witte Feyenoord-shirt

31 August 2021, 15:47 uur
Landelijk
mainImage

Volgens de website voetbalshirt.com is het nieuwe Feyenoord-uitshirt uitgelekt, een grijs-zwarte variant op het thuisshirt, waarop het iconische logo in het geel is afgedrukt. Sponsor Europarcs staat prominent op de borst. Een mooi moment om eens terug te blikken op de historie van het Feyenoordshirt, hetgeen een hele trits aan sponsornamen oplevert.

Sponsoren in de Eredivisie: van verzekeringen tot goedkope energie
In de loop der jaren, sinds 1983 om precies te zijn, hebben nogal wat geldschieters de revue gepasseerd als het gaat om de felbegeerde plaatsen op de tenues van voetbalclubs. Van oer-sponsor Gouden Gids (de eerste in de Feyenoord-historie) tot aan de leveranciers van goedkope energie die enkele jaren geleden op veel shirts verschenen. Ook Feyenoordspelers maakten in het verleden wel eens al voetballend reclame voor een energiebedrijf, Qurrent. Dat was geen lang huwelijk, de naam bleef slechts twee jaar lang op het shirt staan.

Auto's en verzekeraars
Qurrent, Pure energie, EnergieDirect; sinds men bewuster nadenkt over energie met het oog op duurzaamheid en de concurrentiestrijd van de bedrijven is losgebarsten, vertaalt dit zich praktisch naar het voetbalveld, waar de vele namen van energieleveranciers te zien zijn. Maar Feyenoord stortte zich na de Gouden Gids vooral op auto's (Opel) en verzekeraars. Daarbij is vooral het thuisshirt volgens veel supporters diverse malen verminkt doordat het logo en/of de kleuren van de sponsor niet mooi op het traditionele rood-wit van de Rotterdamse hoofdmacht stonden. Het onderbreken van de rode en witte baan zien veel fans (ook die van bijvoorbeeld Sparta en PSV) als een doodzonde. Dat de naam van de stad in 1990 op het shirt verscheen in de hoedanigheid van Stad Rotterdam Verzekeringen, en dat tot en met 2004 volhield, zal door veel Feyenoordfans een verzachtende omstandigheid geweest zijn. Ook met iets typisch Rotterdams als Diergaarde Blijdorp (2013) bleef de club dichter bij de stad.

Wat anders aan het hoofd
Tegenwoordig wordt de sponsornaam meer voor lief genomen en als onomkeerbaar feit gezien en hoopt de achterban maar dat deze niet een te nadrukkelijke plek op het shirt inneemt. Bovendien heeft men op het moment wel wat anders aan het hoofd: de transfer van Steven Berghuis naar de Amsterdamse rivaal en scheidend hoofdcoach Dick Advocaat is van mening dat hij recht heeft op een bonus omdat de club Europees voetbal behaald heeft - al is het niet het Europese voetbal dat de directie voor ogen had. Toch levert een terugblik op de evolutie van het Feyenoord-tricot nostalgische gevoelens op. Het shirt van de winst van de UEFA-Cup wordt gekoesterd, net als dat van het eredivisieseizoen 2016-2017, ongeacht het logo van de sponsor.