Top-100 populairste banen van 2020: Corona-effect te zien

27 January 2021, 13:34 uur
Landelijk
mainImage

In de Top-100 meest populaire banen van 2020 van banen platform Magnet.me staan twee keer zoveel overheidsbanen vergeleken met vorig jaar en bijna 40% minder banen in de retail. Daarmee lijkt ‘coronajaar 2020’ ook zijn weerslag te hebben op welke banen onder studenten en young professionals populair zijn: in onzekere tijden wordt de stabiliteit van een overheidsbaan ogenschijnlijk aantrekkelijker. 

FMCG nog steeds koploper

Hoewel het aantal banen bij de overheid in de Top-100 het afgelopen jaar is verdubbeld, blijft de absolute koploper nog steeds de Fast Moving Consumer Goods (FMCG)-sector. In de Top-100 staan 16 banen bij bedrijven in de FMCG-sector. Ook de meest populaire vacature van de 73.000 vacatures die in 2020 op Magnet.me werden geplaatst was bij een “FMCG’er”: Het Future Leaders Programme - Digital & Technology Management van Unilever. Naast Unilever zien we ook Procter & Gamble, PepsiCo en Mars terug in de onder studenten en young professionals populaire FMCG-sector.   

Andere sectoren die goed scoren zijn management consulting (14 banen) en de logistiek (10 banen). Vooral die laatste branche doet het ten opzichte van 2019 erg goed. Toen stonden er nog vier banen bij logistieke bedrijven in de Top-100 en nu dus meer dan twee keer zoveel. 

Corona-effect

Dat de FMCG-sector onverminderd wordt vertegenwoordigd in de Top-100 is niet het enige teken dat de Corona pandemie een grote invloed had op de lijst in 2020. Logistieke bedrijven  zoals PostNL, die met 4 banen in de Top-100 staat, kregen extra aandacht. Het zou kunnen wijzen op een Corona-effect op de samenstelling van de Top-100 meest populaire banen onder studenten en young professionals. Dit lijkt bevestigd te worden door de verdubbeling van het aantal overheidsfuncties in de Top-100. De retailsector daarentegen kreeg te maken met bijna een halvering: van acht naar vijf banen in de lijst. 

Co-founder van Magnet.me, Vincent Karremans: “De sterke stijging in populariteit van overheidsbanen en banen in de logistiek en tegelijkertijd een daling van het aantal banen in de retailsector lijken een direct gevolg te zijn van corona. In onzekere tijden wordt de overheid als werkgever immers aantrekkelijker. Bovendien hebben we dit jaar bij uitstek een sterke overheid gezien, wat ook het werkgeversmerk van de overheid versterkt.” 

Europa en traineeships

Opvallend is dat in het jaar waarin Brexit een realiteit werd, de Europese Unie als werkgever populairder werd. WerkenbijdeEU staat met maarliefst zes traineeships in de Top-100 van 2020. 

Traineeships bleven sowieso populair: 57 van de 100 banen in de Top-100 waren traineeships, waarvan 18 in de top 20. Dat verklaart ook gedeeltelijk de populariteit van de FMCG-sector: veel FMCG’ers als Heineken, Unilever, Nestlé en Mars bieden traineeships aan.