Rijhulpsystemen worden geacht te zorgen voor meer veiligheid in moderne auto's. Toch worden aanzienlijk meer schadegevallen gemeld in het segment van auto's met rijhulpsystemen, schrijft het AD. Bovendien is de schadelast groter door de toename van deze technologie.
Rijhulpsystemen spelen een steeds grotere rol in ons verkeer. Een groeiend aantal wordt voor nieuwe auto's zelfs verplicht door de EU om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook vergroten ze het gevoel van veiligheid bij automobilisten, zo blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder ruim duizend consumenten in opdracht van verzekeraar Univé. Toch tonen de cijfers een ander beeld.
Sterker nog, de schadelast is in het segment auto's met rijhulpsystemen groter, aldus directeur van Univé Schade Marco Nanne. "Op WA-verzekerde auto's met rijhulpassistentie was de schadefrequentie afgelopen jaar bijna 25 procent hoger. Het verschil bij 'volledig casco' - oftewel allrisk - verzekerde modellen is met 44 procent in 2024 zelfs nog groter."
Door: ANP