Zonder app of klantenkaart is supermarktklant fors duurder uit

22 April 2025, 08:58 uur
Landelijk
mainImage
ANP

Boodschappen zijn steeds duurder voor privacybewuste consumenten die geen klantenkaart van de supermarkt willen. Het verschil loopt op tot honderden euro's per huishouden per jaar, schrijft NRC. "In krappe tijden is de korting gewoon niet te versmaden."

Een euro korting op een net sinaasappels. Twee quiches halen, één betalen. Een pot pindakaas voor de helft van de prijs. Het zijn aanbiedingen die je zo kunt krijgen bij de grote supermarktketens, mits je bereid bent hun klantenkaart te nemen. Boodschappen zijn steeds duurder voor privacybewuste consumenten die geen deel willen nemen aan het loyaliteitsprogramma van de supermarkt.

Dat komt doordat grote supermarktketens kortingen exclusief geven aan mensen die meedoen aan hun loyaliteitsprogramma's, terwijl de aanbiedingen vroeger voor elke klant golden. Het verschil loopt op tot 600 euro per huishouden per jaar. Dat blijkt uit onderzoek van NRC in samenwerking met ruim duizend deelnemers aan een lezersonderzoek van deze krant. Van de grote supermarktketens geven alleen Aldi, Plus en Dirk alle kortingen ook zonder klantenkaart.


Door: ANP