De fiets wordt de grote winnaar in Rotterdam

10 January 2020, 20:04 uur
Mobiliteit
mainImage

Om het centrum van Rotterdam te bereiken nemen mensen in 42% van de gevallen de auto. Over twintig jaar is dat percentage gedaald naar nog slechts 28%. Dat is de verwachting van wethouder Judith Bokhove die verantwoordelijk is voor de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak, die inhoudelijk vele pagina's bevat maar door haar collega Arno Bonte is ingekort tot: meer fietsen, minder auto’s.

Niet alleen GroenLinks, maar ook vooral D66 en zelfs de fractie van VVD heeft de fiets hoog in het vaandel staan als het gaat om de binnenstad van Rotterdam te bereiken. De auto’s worden er steeds duidelijker uit verdreven en lang parkeren is daar allang niet meer betaalbaar. Ouderen zijn daardoor weggepest, tenzij ze de moed hebben om een bakfiets te kopen. In 2040 bereikt 38% van de Rotterdammers de binnenstad met de fiets. Nu schommelt dit percentage rond 29%. Ook het gebruik van het openbaar vervoer neemt ongeveer op dezelfde wijze toe.

Het aantal verplaatsingen per fiets per dag gaat de komende twintig jaar oplopen naar 188.000. De auto zal daar naar verwachting ver onder blijven: 50.000. Om die transitie in goede banen te leiden wordt er gedacht aan rijbanen met verschillende snelheden. Auto’s gaan naar 30 kilometer en langzame rijwielen naar 15 kilometer per uur. Bokhove denkt zelfs als extra beloning aan een aparte rijbaan voor elektrische fietsen.