Politieke autohaat in Rotterdam irriteert

5 May 2019, 01:27 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De hoge parkeertarieven in Rotterdam zijn een doorn in het oog van de automobilist die Rotterdam als werkstad heeft en weigert om zich door GroenLinks volgzaam tot ‘OV-canaille’ te laten dwingen.

Tot die groep horen ook ouderen en mindervaliden, die ooit de stad hebben verruild voor de omliggende gemeenten maar wel in Rotterdam geboren zijn en er nog veelvuldig (willen) komen. Zij betalen zich scheel als ze de auto pakken. Dus: gezamenlijk met de werkenden voelen ze zich verraden door het huidige linkse stadsbestuur, waarin volgens Denk ''de jeugd van de VVD'' - als enige rechtse partij binnen de coaltie - zelfs ‘volledig vergroend is’.

In Leefbaar-kringen worden in dit verband jonge liberalen ‘’de rechtse fietsmaniakken’ genoemd. Citaat: ‘’Rokers die gestopt zijn met roken zijn de fanatiekste jagers op rokers die nog wel roken en dat gedrag vertonen jonge fietsende VVD-ers óók. Dat hebben ze kortzichtig alleen niet in de gaten. Maar er zijn nu eenmaal ook oudere liberalen die de auto niet kunnen missen’’, zegt men in de fractiekamer van Leefbaar.

Daar vindt men trouwens óók dat de PvdA blind ‘’ja en adem zegt’’ tegen alle initiatieven van GroenLinks-mobiliteitswethouder Judith van Bokhove, die vrij naar het bestaan van oud-wielrenster Leontien van Moorsel de bijnaam ‘’de tweede schoondochter van Joop Zijlaard’’ heeft gekregen. 

De moslimpartij Denk is - na Amsterdam - de GroenLinks-overheersing in Rotterdam inmiddels helemaal zat en wijst op het positieve financiële resultaat van de gemeente Rotterdam over 2018: +57 miljoen. Reden voor gemeenteraadslid en socioloog Faouzi Achbar (van Denk) om te twitteren: ‘’Wat ons betreft kunnen de parkeertarieven dus nu weer omlaag.’’

Kansrijk? Nee, kansloos. Want ook binnen de oppositie in Rotterdam zijn er nog enkele zware autohaters: PvdD, SP, zelfs 50Plus.