door Jan D. Swart
Rotterdam verwacht in september een schouw van de Rotterdamse wegen te kunnen houden. In verband met de terugval van de verkeersstromen in maart en april – in de hoogtijdagen van corona – kon die niet eerder worden uitgevoerd, waardoor wethouder Bokhove ook geen antwoord kon geven op het al op 18 december vorig jaar door drie fanatieke fietsers uit de gemeenteraad indiende voorstel om snorfietsers - waar mogelijk – weg te jagen van het fietspad en vrij baan te geven op de autoweg.
Postma (GroenLinks), Zeegers (D66) en Van der Velden (Partij voor de Dieren) verwezen daarbij naar Amsterdam, waar de snorfietsers tot een helm waren verplicht en met succes naar de rijbaan waren verwezen. Uit een evaluatie in de hoofdstad bleek dat het aantal ongelukken met snorfietsen daarmee flink was gedaald. Voorheen tussen april en oktober zo'n 100 ongelukken met letsel waarbij een snorfiets betrokken was. In 2019 nog maar 30.
Ook was er sprake van minder conflicten tussen snorfietsen en fietsers. Het gaat dan om bijna-aanrijdingen of woordenwisselingen en ruzies. Hierbij blijkt ook dat het aantal ongevallen waarbij fietsers zijn betrokken in die periode gedaald is: van 186 vorig jaar naar 114 dit jaar.
Of snorfietsers meer gevaar lopen op een autoweg is bij het verzoek om hen van het fietspad af te krijgen niet aangestipt. Dat vonden de drie fietsende raadsleden op dat moment kennelijk niet van belang. Mogelijk neemt wethouder dat veiligheidsrisico mee in haar beantwoording na de schouw.