De gemeente Rotterdam heeft besloten om haar dienstverlenging te verleggen van de kille en vaak onvindbare loketten naar de wijk. Er gaat op vaste tijden een stadsbus rijden. Alle diensten kunnen daarin vervolgens geregeld worden, ook bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort. Maar bovenal: er komt op een makkelijke manier antwoord op vragen.
Geen gezoek meer naar internetpagina’s. Geen moeilijke digitale invulformulieren. Aan de telefoon geen veertien wachtenden voor u. En men hoeft ook geen afspraak maken. Het initiatief van Leefbaar Rotterdam werd door de gemeenteraad unaniem aanvaard.
‘’in Rotterdam is 21 procent van de beroepsbevolking laaggeletterd, wat neerkomt op zo’n 90.000 Rotterdammers. Die hebben relatief veel moeite hebben met de digitaliseringsslag van de gemeentelijke dienstverlening. Maar je hebt ook ouderen die niet thuis zijn in de digitale wereld en altijd hun kinderen of kleinkinderen moeten raadplegen. We zien verder een gemeente die zich steeds meer terugtrekt uit de fysieke leefwereld en zich in plaats daarvan focust op digitale infrastructuren. Dat heeft allemaal z’n weerslag op grote groepen Rotterdammers die de aansluiting met de gemeentelijke dienstverlening missen’’, zegt Leefbaar-fractievoorzitter Robert Simons ‘’en dat komt de menselijke maat niet ten goede.’’
De stadsbus wordt een experiment.